[scheikunde] Practicum wateroplosbare sulfaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 46

Practicum wateroplosbare sulfaten

Dag iedereen,

Wij hebben met school een practicum gehad waarbij we de wateroplosbare sulfaten in klei moesten berekenen. Na de voorbereiding van het staal, moet er BaCl2 worden toegevoegd zodat de sulfaten worden neergeslagen als BaSO4. Maar de leerkracht vroeg 'Hoeveel BaCl2 moeten we toevoegen zodat al de 1% sulfaten zijn neergeslagen. Maar tijdens dit practicum was ik ziek waardoor ik dit gemist heb. Ik heb al vaker zo'n berekening moeten maken (Vooral met spectrofotometrie) en dat gaat altijd vanzelf. Maar bij deze zie ik het echt niet.

Ik weet dat de 1% slaagt op 1g/100mL ik dacht er eerst aan om alles om te zettten naar mol. Dan het aantal mol BaCl2 - aantal mol SO4 . En dan het overblijvende aantal mol BaCl2 terug om te zetten naar mL. Maar dit lukt niet (Bij mij toch niet).

Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen.

Met vriendelijk groet

Sodium

Dit is een foto van mijn practicum
DSC00210.png
DSC00210.png (665.24 KiB) 407 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

Je weegt 50 g gedroogde klei af. Ongeveer 1% is sulfaat.

Hoeveel g sulfaat zit er dan ongeveer in dat monster klei?

En hoeveel g sulfaat zal er dan, weer ongeveer, zitten in de 250 ml oplossing die je gaat analyseren?

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

Ongeveer 0,5g sulfaat zit er in het monster. Bij de 'Voorbereiding van het staal' hebben we de 50g opgelost in 500 mL. Daarna hebben we hiervan 250mL genomen. Dus is er een vf van 2.

Dus dan zit er 0,25g sulfaat in de 250 mL oplossing zitten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

Ja, dat klopt 0,25 g sulfaat.

En hoeveel mol sulfaat-ionen heb je dan?

En hoeveel mol BaCl2 heb je nodig om dit neer te slaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

Ik heb 2,60 * 10-3 mol sulfaat. Dus ik heb evenveel mol BaCl2 nodig om dit neer te slaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

Ok, je hebt dus 2,60 * 10-3 mol BaCl2 nodig.

De oplossing is 0,05 M, dat is gegeven.

Hoeveel ml BaCl2 heb je dan bij een sulfaatgehalte van 1% tenminste nodig om alle sulfaat neer te slaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

2,60*10-3 mol/0,05M = 0,052L

m.a.w We moeten 52 mL BaCl2toevoegen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

Bedenk wel dat dit alleen is als de klei precies1% sulfaat bevat en dat weet je immers niet. En ook heb je wat meer nodig om te zien of alles wel is neergeslagen. Maar de berekening klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Practicum wateroplosbare sulfaten

Jaa, de docent vermelde erbij dat het 1% was. Maar zelf wisten we dat niet. Bedankt!

Reageer