[scheikunde] Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 467

Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Momenteel ben ik bezig met het eerste gedeelte van het hoofdstuk 'Zuren en basen'. Ik merk dat ik het rekenwerk vrij simpel vind, maar bij het opstellen van reactievergelijkingen heb ik veel meer moeite.

In mijn boek staat voor natronloog, kaliloog en kalkwater twee manieren beschreven hoe je aan die oplossing kunt komen. Bijv. natronloog: Na2O met water laten reageren of NaOH oplossen in water. Hier horen natuurlijk reactievergelijkingen bij, maar die zijn niet in het boek gegeven, dus heb ik ze zelf geprobeerd op te stellen (in de bijlage). Volgens mij doe ik iets niet goed.

Alvast bedankt voor de hulp.
Bijlagen
Natronloog, kaliloog en kalkwater.docx
(14.21 KiB) 245 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

De eerste doe je niet goed. Kijk maar eens goed of de reacties in balans zijn, m.a.w. voor en na de pijl even veel van ieder element.

De andere 2 doe je wel goed. Bij de tweede: waarom zou er volgens jou 1 OH- te veel zijn? Zou er dan niet ook 1 K+ te veel moeten zijn?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Bedankt voor je reactie.

Bij de eerste reactie zie ik dat ik 2 Na+(aq) had moeten noteren. Dan krijg ik dus in mijn totale reactievergelijking na de pijl: 2 Na+(aq) + 2 OH- (aq). Dit is natuurlijk molverhouding 1:1, dus dan klopt het met de notatie.

Datzelfde geldt dan voor de tweede reactie. Daar is ook de molverhouding K+:OH- = 2 : 2 = 1:1?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Jazeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Bedankt voor jullie hulp.

Zoals ik al aangaf vind ik de reactievergelijkingen moeilijk, dus heb ik nog meer vragen over precies dit onderwerp. Ik stel gewoon één voor één m'n vraag die gaat over dit onderwerp en post pas een volgende wanneer de vraag door iemand is beantwoord, zodat ik geen verwarring in het topic saai. Ik zie vanzelf wanneer jullie het leuk geweest vinden

In een opdracht wordt zoutzuur toegevoegd bij gedestilleerd water. Om de berekeningen goed uit te voeren, moet ik eerst een reactievergelijking opstellen.

Zoutzuur is H3O+ (aq) + Cl- en dus niet HCl, want dat is waterstofchloride.

Maar wanneer ik de reactievergelijking als volgt opstel, kom ik met de berekening wel gewoon goed uit:

HCl + H2O > H3O++ Cl-

Mijn vraag is dus of scheikundig gezien deze reactievergelijking wel correct is, aangezien de berekening wel gewoon klopt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

De toestandsaanduiding ontbreekt, verder wel goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Margriet schreef: zo 12 jan 2014, 17:49
De toestandsaanduiding ontbreekt, verder wel goed.
Wanneer moet ik zoutzuur noteren als HCl en wanneer als H3O+ (aq) + Cl-(aq)?

Als ik in de Binas kijk bij de triviale namen kijk bij zoutzuur, dan zie ik 'oplossing van waterstofchloride in water'. Dat zou dus betekenen dat je altijd H3O+ (aq) + Cl-(aq) moet noteren, immers heb je dan de volgende reactievergelijking:

HCl (g) > H3O+ (aq) + Cl-(aq)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

De reactievergelijking klopt niet, kijk daar nog even naar.

De formule voor het gas waterstofchloride is HCl (g).

De formule voor zoutzuur, een oplossing van HCl(g) in water is: H3O+ (aq) + Cl- (aq).

HCl(aq) bestaat niet want als je dit gas oplost wordt het onmiddellijk volledig gesplitst in ionen.

Opm.

Het is ook mogelijk om dit anders, als evenwicht dat extreem naar rechts ligt, weer te geven maar ik heb er voor gekozen mij aan te sluiten bij de wijze van noteren zoals ik die aantrof in een Nederlands leerboek scheikunde voor VWO.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Bedoel je misschien dat de reactievergelijking er als volgt uit moet zien:

HCl (g) > H+ (aq) + Cl-(aq)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Je kunt, om verwarring te voorkomen, het oplossen van HCl in water op de twee volgende manieren weergeven:

HCl (g) → H+ (aq) + Cl- (aq)

HCl (g) + H2O (l) → H3O+ (aq) + Cl- (aq)

Je komt op dit forum beide tegen. Het gaat er echter voor jou om welke methode de school hanteert en welke afspraken daarover gemaakt zijn. Ik zou eens informeren bij de docent of beide toegestaan zijn. Of misschien simpel in je boek kijken hoe of het daar weergegeven is.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Dat zal ik vandaag even vragen.

Al merk ik nog iets op wat ik vreemd vind. Volgens mij heb ik altijd geleerd dat dit een oplosvergelijking is:

HCl (g) → H+ (aq) + Cl- (aq)

En de tweede reactievergelijking een reactie met water is:

HCl (g) + H2O (l) → H3O+ (aq) + Cl- (aq)

Want 'laten reageren met water', is toch niet hetzelfde als 'oplossen in water'?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Ja, oplossen is niet reageren. Maar soms hangt het er van af hoe je het bekijkt.

Eerst was er de geleerde Arrhenius die zei dat een zuur een stof was die bij oplossen H+afstaat. Hier past de eerste vergelijking bij:

HCl (g) → H+ (aq) + Cl- (aq)

Toen kwam de geleerde Bronsted die zei dat als je een zuur oplost in water dat er dan een zuur -base reactie optreedt. Het zuur (HCl) staat daarbij een H+af en de base (H2O) neemt een H+ op. En bij deze reactie ontstaan dan de geconjugeerde base van HCl en dat is Cl- en het geconjugeerde zuur van H2O en dat is H3O+.

Hierbij past uiteraard de tweede vergelijking:

HCl (g) + H2O (l) → H3O+ (aq) + Cl- (aq)

Het is dus maar net hoe of je het bekijkt. Over de beide theorieën is veel op internet te vinden, mocht je geïnteresseerd zijn.

In de uitwerking van het VWO-examen kom ik overigens zowel H+als H3O+ tegen.

Zie hier bv. bij opgave 12: http://www.examenbla.../f=/bestand.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Ik heb het dus nog even nagevraagd en volgens mij is het de bedoeling dat op het vwo H3O+ wordt genoteerd en dat op de havo ook H+goed wordt gerekend. Dus dan zal ik het daar maar bij houden. Dan zou ik dus de voorkeur geven aan de tweede reactievergelijking, aangezien daar H3O+in voorkomt.

Bij een andere opdracht wordt gevraagd om de reactievergelijking te geven van NaH2PO4 met NaHCO3. Allereerst moet ik dan alle deeltjes noteren die aanwezig zijn:

Na+, H2PO4-en HCO3-

Nu moet ik erachter komen welk deeltje optreedt als base en welk deeltje als zuur. Natrium mag ik 'negeren' aangezien het goed oplost in water, dus dan houd ik twee deeltjes over. Als ik kijk in tabel 49 in de binas dan zie ik dat H2PO4-een base is en HCO3-een zuur. Klaar zou je zeggen, maar in het antwoordenboekje is het precies andersom?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Dat je Na+ mag negeren komt omdat het geen zuur en geen base is. Het kan immers geen H+ afstaan en geen opnemen.

De deeltjes H2PO4- en HCO3- zijn beide zowel zuur als base. Zoek ze beide eens op in de kolom met zuren en in de kolom met basen.

Het sterkste zuur reageert met de sterkste base.

Welk deeltje van die twee is het sterkste zuur en welk deeltje de sterkste base?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Reactievergelijkingen: zuur-basereactie

Oke, dus het klopt wel dat ik Na+ mag negeren, maar de reden die ik aanvoerde was dus niet juist.

In de basenkolom zie ik dat HCO3- onder H2PO4- staat. Dat betekent dus dat HCO3- een sterkere base is dan H2PO4-

In de kolom met zuren staat H2PO4-boven HCO3-wat dan betekent dat H2PO4-een sterker zuur is dan HCO3-

De sterkste base is dus HCO3- en het sterkste zuur is H2PO4-.

Zo moet ik het dus bekijken, denk ik?

Reageer