Fermi-gas model bij nucleonen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Fermi-gas model bij nucleonen

Morgen heb ik examen natuurkunde en ik ben bezig met een oefening maar ik zie niet hoe ik hier aan moet beginnen. Zou iemand me kunnen helpen/op weg zetten met hoe ik dit moet aanpakken?:

Net zoals vrije elektronen in een metaal, kunnen we ook de protonen en neutronen die gebonden zijn in de kernpotentiaal beschouwd worden met het Fermi-gasmodel en kan de Fermi-energie berekend worden.

Bekijk de kern met A nucleonen waarvan het aantal protonen (Z) niet gelijk is aan het aantal neutronen (N).

Wat gebeurt er met de massa van de kern als het aantal neutronen niet gelijk is aan het aantal protonen?

Ik weet dat het Fermi model kijkt naar de deeltjes alsof ze niet interageren met elkaar (vrije elektronen in een metaal). Bij de nucleonen moeten we dus apart kijken naar de protonen en neutronen omdat ze niet hetzelfde zijn. Verder weet ik nog niet waar ik juist naar moet zoeken...

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Fermi-gas model bij nucleonen

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Fermi-gas model bij nucleonen

Ik snap ook niet wat ze hier bedoelen. De vraagstelling klopt al niet, want ze vragen "Wat gebeurt er?", welke een dynamisch effect veronderstelt, "als Z is niet N", welke een statisch effect beschrijft.

Reageer