Springen naar inhoud

Bindingssterkte

• Log in om te kunnen reageren

businessengineering2ndbach

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2014 - 17:32

Iemand die me zou kunnen uitleggen waarom C2H6 een bindingssterkte heeft die minder dan drie keer die van C2H2 is?

Waarschijnlijk heeft de driedubbele koolstof-koolstof verbinding (C2H2) er wel iets mee te maken, maar ik zie het verband niet...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 januari 2014 - 18:05

Bedoel je dat er bij het vormen van de CΞC binding minder dan 3x zoveel energie vrijkomt als bij het vormen van de C-C binding?
Of anders gezegd dat de eerste binding sterker is dan de tweede en derde?

Veranderd door Margriet, 13 januari 2014 - 18:12

Het Knorrepotje

Het Knorrepotje

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2014 - 08:22

Er vanuit gaande dat je het bovenstaande bedoelt:

Een atoom heeft orbitalen. Sommige van deze orbitalen liggen lager in energie. Deze orbitalen zijn van belang voor het ontstaan van de bindingen. Dit zijn zogenaamde Sigma-orbitalen.
Dan heb je ook nog de Pi-orbitalen. Dit zijn orbitalen die bijvoorbeeld ongepaarde elektronenparen vormen, of ervoor zorgen dat er dubbele bindingen ontstaan. De binding tussen Pi-orbitalen ligt hoger in het energie diagram dan de sigma-orbitalen, en daarom zullen ze zich sneller willen vormen..

(Verbeter me alstublieft als ik het niet helemaal correct zeg. Dit herinner ik me van mijn colleges.)

Veranderd door Het Knorrepotje, 14 januari 2014 - 08:22

Think like a proton, and stay positive.

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2014 - 12:01

De vraag die ik heb gekregen van mijn professor was (letterlijk)
"Leg uit waarom C2H6 een bindingssterkte heeft die minder dan drie keer die van C2H2 is?"

Ik veronderstel dat hij dan bedoelt dat het net C2H6 is die een grotere bindingssterkte heeft. Maar dat die net geen drie keer groter is dan deze van C2H2?

Of interpreteer ik dit verkeerd?

Indien niet, zou ik het zo oplossen:

Ik denk net dat de sigma-binding sterker is dan een pi-binding? Het is veel makkelijker om een pi-binding te verbreken dan een sigma-binding, toch?
C2H2 heeft één sigma- en twee pi-orbitalen (tussen de twee koolfstofatomen) en twee sigma-bindingen met de waterstof-atomen.
C2H6 heeft echter zeven sigma-bindingen, wetende dat een sigma-binding sterker is, toont dit dus aan dat deze een grotere bindingsenergie heeft.

Akkoord? Of ben ik hier grandioos verkeerd?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2014 - 12:59

Het lijkt erop dat je prof het net omgekeerd bedoelde. Alleszins vind ik de vraag slordig, want een molecuul heeft geen bindingssterkte. Atoombindingen in een molecuul wel, en het heeft zin om na te denken over het precieze verschil in bindingssterkte tussen de C≡C binding in C2H2 en de C-C binding in C2H6

Die vraag moet je inderdaad beantwoorden gebruikmakend van het verschil tussen pi-bindingen en sigma-bindingen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures