Camera obscura

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 159

Camera obscura

Ook al lijkt het een simpel principe, en heb ik al wat onderzoek gedaan op het internet, toch vind ik geen antwoord op mijn vragen:

- Waarom ziet men de (omgekeerde) projectie van het voorwerp op de achterkant van de donkere kamer?

- Hoe kan licht (fotonen) 'informatie' overbrengen over de kleur en vorm van het geprojecteerde voorwerp?

- Zijn alle fotonen 'hetzelfde'?

Ik heb het altijd al wat moeilijk gevonden om me de werking van spiegels en projecties enz... voor te stellen, hopelijk wordt dit wat opgehelderd :)

Hopelijk is mijn vraagstelling wat duidelijk.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Camera obscura

Ik vraag me af waar je naar hebt zitten zoeken.

Als je op google invult: 'camera obscura' , dan vind je tientallen sites die laten zien hoe het werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Camera obscura

"Het hierdoor invallende licht werpt een afbeelding van de buitenwereld op de tegenoverliggende wand. Net zoals bij afbeelding door een lens het geval is, wordt de buitenwereld op zijn kop afgebeeld."

Dit snap ik wel allemaal, maar mijn vraag is niet echt hoe een camera obscura werkt, maar de diepere werking eronder: hoe wordt de afbeelding gemaakt? Waarom zie je een projectie van de afbeelding en niet gewoon een streep licht? Sorry als dit wat onduidelijk is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Camera obscura

Al het licht moet door één klein gaatje komen. Dus het licht dat van de bovenkant van het voorwerp buiten komt, valt op de onderkant van het scherm, en andersom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Camera obscura

Een voorwerp bestaat uit allemaal lichtpuntjes. Kijken we eens naar een voorwerp met maar twee lichtpunten, een rood en een blauw:
gaatjescamera.gif
gaatjescamera.gif (12.31 KiB) 818 keer bekeken
die lichtpunten zenden rondom lichtstralen uit, door het kleine gaatje past maar een smal bundeltje daarvan. Lichtstralen gaan altijd alleen maar rechtdoor, en er valt dus van elke kleur een klein puntje licht achterop het scherm van de camera obscura. Als het voorwerp boven de as van de camera staat komt het lichtvlekje op het scherm daardoor onvermijdelijk ónder de as terecht (en andersom).

Nadeel van zo'n camera (t.o.v. een lenzencamera) is dat er maar héél weinig licht door het gaatje kan: er is dus een lange belichtingstijd nodig voor een fatsoenlijk beeld op een film of zo.

Maar als we het gat groter maken om dat op te heffen geberut er iets nóg akeligers: de lichtvlekken achter op het scherm worden zó groot dat ze elkaar zelfs kunnen overlappen. Het beeld verliest dus scherpte naarmate het gaatje groter wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Camera obscura

Opmerking moderator

Deze topic past beter in het Opticaforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Camera obscura

Ik heb wel antwoord op je foton vragen.

Nee,

Niet alle fotonen zijn hetzelfde. Je moet fotonen zien als kleine energiepakketjes. Je hebt grotere en je hebt kleinere energiepakketjes. Deze energiepakketjes raken een oppervlak, en zodra ze dat doen, zenden ze een straling uit. Deze straling heeft een bepaalde golflengte. Deze golflengtes kunnen overeenkomen met één van de golflengtes uit het emissie spectrum van licht. Als dit in het zichtbare licht zit, zien we een kleur.

Op deze manier bepalen fotonen de kleur van het licht, en van het licht dat in je oog valt. Vervolgens krijg je nog het principe wat Jan uitgelegd heeft, en voila!

Een omgekeerd beeld, in kleur, op je papiertje!
Think like a proton, and stay positive.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Camera obscura

Dankjewel, het is al veel duidelijk nu! :)

Reageer