Springen naar inhoud

foutanalyse stopwatch

• Log in om te kunnen reageren

jppilot

jppilot

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2014 - 14:18

Goedemiddag,

Voor ons practicum moeten we de gravitatieconstante bepalen mbv een slinger, dit als instrument om de vaardigheden die bij foutanalyse horen te leren.

We hebben de slingertijden T40 gemeten waarbij de tijd dus hoort bij een aantal slingeren n=40. Deze slingertijden zijn gemeten met een stopwatch. De fouten van een stopwatch zijn: startfout 0.3, stopfout 0.3, afleesfout 0.005, alles in seconden.

De gemeten slingertijden zijn:
88.56
88.59
88.44
88.50
88.59

Hoe kom ik met deze gegevens tot een uitdrukking: de slingertijd van 1 slinger = ... +- fout .... ?

de totale fout voor de stopwatch is 0.3^2+0.3^2+0.005^2, hiervan de wortel geeft 0.424 seconden.

Ik kan dit oplossen alsof ik de spreiding ga uitrekenen van 5 metingen. maar als ik dit doe komt de fout van de stopwatch helemaal niet meer terug in de berekening? Dit lijkt mij niet te kloppen...

Voor 1 meting is het geen probleem, stel dat ik alleen 88.56 +- 0.424 neem kan ik zowel 88.56 als 0.424 delen door 40, maar hoe neem ik de andere 4 resultaten mee in dit probleem?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Het Knorrepotje

Het Knorrepotje

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2014 - 15:32

Persoonlijk zou ik het of voor alle 5 uitrekenen, en het vervolgens middelen.
Of ik de gemiddelde tijd nemen, en het daarvoor uitrekenen.

Volgens mij is dat gewoon hetzelfde antwoord. (Please correct me if i'm wrong.)
Think like a proton, and stay positive.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2014 - 17:10

als je herhaalde metingen doet heb je een uitstekende basis om de fout op je eigen experiment te vinden (in plaats van zeer algemene machinefouten). Ik bedoel maar: jijzelf genereert ook fouten, omdat je de stopwatch niet perfect gebruikt (te vroeg/te laat drukken) en als je alleen maar onzekerheden van de stopwatch zou nemen mis je dat. De gemiddelde standaardafwijking (dus stdev/wortel(n)) geeft je een goede foutschatting van de gemiddelde slingertijd, en bevat bijdragen van alle mogelijke foutbronnen. Het uitmiddelen over meerdere metingen zal ook de grootte van de toevallige fouten minimaliseren omdat die à la limite elkaar natuurlijk perfect horen te compenseren.
This is weird as hell. I approve.

jppilot

jppilot

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2014 - 17:40

Duidelijk antwoord, dank u wel!

Kan er ook gezegd worden dat uit het antwoord van de gemiddelde standaardafwijking bepaald kan worden of de foutaannames (stopwatch en meetfouten) realistisch zijn?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2014 - 18:17

ik weet niet precies wat je bedoelt?

(btw, met n bedoel ik natuurlijk het aantal metingen, niet het aantal slingeringen)
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures