[biologie] Vertering peptideketen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Vertering peptideketen

Ik heb een vraag bij vraag 5 (zie onderstaande afbeeldingen).

Het gaat om de vertering van een peptideketen, oftewel een eiwitketen.

Dit wordt hydrolytisch afgebroken. Ik ben ermee bekend dat een eiwitketen wordt afgebroken tussen een carboxylgroep en een aminogroep. Nu vragen ze welke fragmenten (R1, R2 & R3) een radioactief zuurstofatoom kunnen bevatten.

Mijn ingeving was: fragmenten R1 en R2 kunnen een radioactief zuurstofatoom bevatten, want er wordt een OH-ion gebonden aan het C-atoom en een H-ion aan het N-atoom. Bovendien moeten alle delen van de peptideketen in ieder geval aan één fragment 'vast' zitten. Ik heb op de foto aangegeven waar de keten wordt gesplitst. Je ziet dat er bij R1 en R2 en C-atoom gebonden kan worden aan het OH-ion, maar bij R3 niet omdat dat deel niet gesplitst kan worden.

Mijn antwoord is volgens het antwoordmodel goed, maar de uitleg is nogal belabberd. Ik vroeg me af of iemand kan bevestigen of mijn ingeving met uitleg juist is of niet. Zo niet, dan stel ik het op prijs als je me kunt verbeteren.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (100.19 KiB) 248 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vertering peptideketen

De C(O) van fragment 1 en 2 krijgen elk nog een OH (afkomstig van H2O uit de omgeving) gebonden, dus langs die weg kunnen zij een radioactieve O gaan bevatten.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Vertering peptideketen

Kort maar krachtig ;)

Bedankt!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer