Springen naar inhoud

Verschil in "leegloopduur" 2S en 3S LiPo?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

BigDaddy

    BigDaddy


  • >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2014 - 19:23

Hallo,

Ik vroeg mij af of het voltage van een LiPo invloed heeft op de tijd die de LiPo kracht kan leveren op een volle lading.
Dat wil ik graag aan de hand van een voorbeeld doen.

Stel ik heb een 2200kV electromotor die 120A kan "trekken".
Ik heb daarbij twee volledig opgeladen LiPo batterijen, namelijk de volgende twee.
LiPo 1: 2S (7.4V) 5000mAh 40C*
LiPo 2: 3S (11.1V) 5000mAh 40C*

*C-rating is de zogenoemde "discharge rate".

Welke accu zal langer meegaan op een lading?

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb uitgelegd...
Zo niet, vraag het me gerust! ;)


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2014 - 19:43

Dat hangt van je opstelling af. Hoe zet je de spanningen van de Lipo's om naar de spanning die je motor nodig heeft?

5000mAh wil letterlijk zeggen dat ze bij een stroom van 5000mA (=5A) 1 uur meegaan.

Als je motor evenveel stroom trekt uit beide batterijen, dan gaan ze even lang mee. Maar waarschijnlijk zal je voor het converteren van je Lipo 1 meer stroom nodig hebben dan bij het opconverteren van Lipo 2.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#3

BigDaddy

    BigDaddy


  • >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2014 - 20:53

Dat laatste wat je zegt begrijp ik niet helemaal...

Dit is wat ik zelf had bedacht, maar dit heb ik gedaan met een versimpeld voorbeeld.
Dus zal het niet helemaal kloppen met de gegevens die ik eerder noemde, want ik stel een gegeven over de motor!

Ik zal dit proberen uit te leggen wat ik dacht met de volgende berekening:

3S LiPo: 5 x 11.1 = 55,5 Watt
2S LiPo: 5 x 7,4 = 37 Watt

Stel de motor vraagt 10 Watt per uur constant dan zouden dit de "leegloopduren" zijn:

3S LiPo: 55,5 / 10 = 5,55 uur
2S LiPo: 37 / 10 = 3,7 uur

Klopt dit echter wel?

Kan ik er van uitgaan dat de motor evenveel van beide accu's vraagt of zal de motor bij een 3S LiPo ook meer van de accu vragen waardoor deze dus toch even snel leeg zal gaan?

Veranderd door BigDaddy, 14 januari 2014 - 21:14


#4

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2014 - 02:11

Dat hangt helemaal van de aansturing van de motor af.

Als het een regeling is voor een constant motorvermogen/snelheid die kan werken met genoemde voltages gaan 3 cellen langer mee dan 2.

Als je een gelijkstroommotor ongeregeld aansluit op de cellen zal deze de 3 cellen sneller leeg trekken dan 2, maar ook aanzienlijk meer vermogen leveren. Uiteraard bestaat de kans dat die motor daarbij stuk draait als hij niet bedoeld is voor 11 volt ipv 7.4 volt.
Victory through technology

#5

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2014 - 03:10

Kan ik er van uitgaan dat de motor evenveel van beide accu's vraagt of zal de motor bij een 3S LiPo ook meer van de accu vragen waardoor deze dus toch even snel leeg zal gaan?

Hoe hang je je batterij aan je motor? Wat voor circuit steek je tussen je batterij en je motor?

Ik zal dit proberen uit te leggen wat ik dacht met de volgende berekening:

3S LiPo: 5Ah x 11.1V = 55,5 Wh
2S LiPo: 5Ah x 7,4V = 37 Wh

Stel de motor vraagt 10 Watt constant dan zouden dit de "leegloopduren" zijn:

3S LiPo: 55,5Wh / 10W = 5,55 uur
2S LiPo: 37Wh / 10W = 3,7 uur

Ik heb hierboven even de eenheden voor je aangepast. Je leek die allemaal door elkaar te slaan. Nu klopt het wel wat er staat.
Je motor is echter wel een 342W-motor, je moet de berekening dus nog aanpassen aan je motor.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#6

BigDaddy

    BigDaddy


  • >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2014 - 08:13

Dat hangt helemaal van de aansturing van de motor af.

Als het een regeling is voor een constant motorvermogen/snelheid die kan werken met genoemde voltages gaan 3 cellen langer mee dan 2.

Als je een gelijkstroommotor ongeregeld aansluit op de cellen zal deze de 3 cellen sneller leeg trekken dan 2, maar ook aanzienlijk meer vermogen leveren. Uiteraard bestaat de kans dat die motor daarbij stuk draait als hij niet bedoeld is voor 11 volt ipv 7.4 volt.

Dus het klopt dat de 3S accu 1,5x langer meegaat dam de 2S als de motor van beide accu's even veel vermogen vraagt?
Dit is echter niet het geval volgens mij...
De 2200kV motor maakt met 3S 1,5x zo veel toeren dan bij 2S.
Dit heb ik bepaalt door het voltage van de accu's te vermenigvuldigen met de 2200kV van de motor.
Als dit inderdaad zou kloppen, wat ik dus niet zeker weet, zouden de accu's (volgens mij) even lang meegaan, omdat de motor 1,5x meer vraagt van de 3S en deze ook 1,5x meer kan leveren dan de 2S.
Ik weet niet zeker of dit klopt... Ik probeer maar wat te brainstormen. ;)


Ik heb de soecificaties van de motor en de regelaar (ESC) opgezocht.
Misschien heb je hier iets aan...?
__________

ESC

Cells: 6s LiPo
Continuous: 120A*
Resistance: 0.0003 ohms per phase
Brake: Proportional with adjustable curve
Reversible: Yes - with lockout
Low Voltage Cutoff: Programmable
BEC Voltage: 5.5v fixed output
Size: 2.2" x 1.9" x 1.4"
Weight w/wires: 121g (4.26 oz)
Connector: 6.5mm bullet
__________

2200kv Motor

Max Input Volts: 25.2
Amp Rating*: 120
Weight: 424g (15 oz)
Motor Diameter: 39.98mm
41.78mm with fins
Motor Length: 75.18mm
Shaft: 5mm
Bearings: Oversize ABEC-1 front and rear
Connector: 6.5mm
Note: Motor wires OK to shorten


Hoe hang je je batterij aan je motor? Wat voor circuit steek je tussen je batterij en je motor?

Ik heb hierboven even de eenheden voor je aangepast. Je leek die allemaal door elkaar te slaan. Nu klopt het wel wat er staat.
Je motor is echter wel een 342W-motor, je moet de berekening dus nog aanpassen aan je motor.

Ik hang de accu regelrecht aan een regelaar (ESC) en die zit verbonden met de motor.
De specificaties van beidem zijn hierboven te vinden.

Ik was inderdaad alle eenheden door het rond aan het gooien...
Erg slordig van me, sorry.
De 10W stelde ik alleen even voor het rekenvoorbeeld om het makkelijker te houden (voor mij). ;)

Trouwens bedankt voor de hulp heren!!!

#7

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2014 - 14:23

Ik kan er niet echt aan zien wat die regelaar precies doet.

Als het een schakelende regelaar is die het toerental constant houdt dan gaan 3 batterijen langer meer dan 2, maar je geeft zelf aan dat de motor harder draait, dus dat lijkt niet het geval te zijn. Of is het wellicht zo dat je via een of ander stuursignaal de regelaar kunt instellen op een lager uitgangsvermogen, waarbij de motor op 3 cellen net zo langzaam kan draaien dan normaliter op 2?
Victory through technology

#8

BigDaddy

    BigDaddy


  • >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2014 - 14:39

In dit geval kan de regelaar verwaarloosd worden.
Deze zorgt er alleen voor dat de accu's in de gaten worden gehouden en dat de motor wordt uitheschakeld als deze te warm wordt.
Deze doet dus niks dat invloed heeft op de motor of accu's, alleen ingrijpen als het "fout" gaat.
De motor zal in de praktijk niet op een constant toerental draaien...

Veranderd door physicalattraction, 15 januari 2014 - 16:26
Onnodige quote verwijderd






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures