Assenstelsels (mechanica)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 138

Assenstelsels (mechanica)

Dag allemaal,

Ik ben momenteel oefeningen aan het maken op kinematica van een lichaam.

Met wereldassenstels en bewegende assenstelsel.

Nu resten er mij nog enkele vragen die mij vooral bij dit hoofdstuk niet geheel duidelijk zijn.

Is het belangrijk op welke plaatst een assenstelsel staat? Als ik mijn bewegende assenstelsel bijvoorbeeld verschuif over een rechte (die eventueel schuin loopt) heeft dit dan invloed op mijn berekeningen?

En wanneer roteert een assenstelsel juist? Volgens mij is dit toch gewoon als elk punt van het assenstelsel éénzelfde hoekverplaatsing doet?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Assenstelsels (mechanica)

Zolang het assenstelsel met een constante snelheid beweegt in éénzelfde richting, blijven alle wetten behouden, dit noemen ze een inertiaalstelsel.

Dus het is inderdaad geen probleem als je assenstelsel schuin beweegt, zolang het maar een vaste snelheid en richting heeft t.o.v. andere inertiaalstelsels.



Een roterend referentie stelsel is een stelsel dat roteert om een rotatieas t.o.v. een inertiaalstelsel.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 1.617

Re: Assenstelsels (mechanica)

Is het belangrijk op welke plaatst een assenstelsel staat? Als ik mijn bewegende assenstelsel bijvoorbeeld verschuif over een rechte (die eventueel schuin loopt) heeft dit dan invloed op mijn berekeningen?


Je kiest het assenstelsel op de manier die je het beste uitkomt. Zolang het een inertiaalstelsel is, kun je dezelfde natuurwetten toepassen als in elk ander inertiaalstelsel. Natuurlijk heeft je keuze invloed op je berekeningen. Een ander stelsel zal dezelfde gebeurtenissen plaatsen in andere ruimtelijke coördinaten en zelfs in een andere tijd als de onderlinge snelheid een significante fractie van de lichtsnelheid bedraagt.

Reageer