[scheikunde] bepalen zuiverheid benzoëzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

bepalen zuiverheid benzo

hoihoi allemaal,

normaal zou ik nooit een forum zelf raadplegen maar ben nu ten einde raad.

we hebben voor school de afgelopen weken ons bezig moeten houden met benzoëzuur.

we hebben in tweetallen ons eigen benzoëzuur moeten synthetiseren, en moesten daarna de zuiverheid hiervan gaan bepalen met behulp van potentiometrische titraties en UV-VIS spectrometrie.

ik en mijn labpartner komen er alleen niet uit hoe we dit moeten bepalen.

zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepalen zuiverheid benzo

Hebben jullie wel eens zo'n titratie uitgevoerd? Of zo'n spectrofotometrische bepaling? Wat zou je daarmee kunnen bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepalen zuiverheid benzo

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 4

Re: bepalen zuiverheid benzo

ja we hebben de titratie en spetrometrische bepaling beide moeten doen voor onze benzoezuurmonster. ik ben er uit hoe we dit moeten doen met de titratie, het equivalentiepunt berekenen en vandaaruit de concentratie. dan met het volume en de concentratie de mol berekenen (n=V*c) en dan met de mol en molaire massa de massa berekenen zodat ik daarna de massa/massa% kan berekenen wat gelijk staat aan de zuiverheid van het benzoezuur.

echter weet ik nog niet hoe ik dit dan moet doen bij de spectrometrische bepaling.

ik weet dat we daarmee de extinctie hebben gemeten maar kom dan niet veel verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepalen zuiverheid benzo

Heb je nog meer gemeten dan alleen de onbekende oplossing?

Berichten: 4

Re: bepalen zuiverheid benzo

een stock oplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepalen zuiverheid benzo

En hoe vergelijken die twee meetwaarden met elkaar? Zou je daar iets mee kunnen?

Berichten: 4

Re: bepalen zuiverheid benzo

we hebben het!

we hebben met de titratie een zuiverheid van 98.08% en met de spectrometrische bepaling een zuiverheid van 78.55% kan dit verschil komen door de verschillende manier van bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bepalen zuiverheid benzo

Nu ga ik even spijkers op laag water zoeken: tjonge, jullie hebben erg nauwkeurig gemeten! Weet je zeker dat het geen 78.58% is? Of 98.02%?

Maar in alle redelijkheid: nee, de zuiverheid zal niet veranderen als je de meting anders doet. Maar elke meting heeft wel zijn onnauwkeurigheid. Om beter dan op 1-2% nauwkeurig te zijn moet je heel zorgvuldig te werk gaan in een analyse, een goede analyse maken van waar allemaal meetfoutjes in kunnen zitten, en de meting voor de veiligheid meerdere malen doen. Dan weet je aan het eind niet alleen de zuiverheid, maar ook hoe nauwkeurig je die hebt bepaald. Als je bijvoorbeeld 1,0 gram van een belangrijke stof afweegt, kan je analyse nooit meer op beter dan 10% nauwkeurig zijn.

Twintig procent verschil vind ik wel veel. Misschien is een van de metingen zo onnauwkeurig, maar het kan ook dat jullie bij een van de twee metingen een foutje hebben gemaakt.

Reageer