batterij lader

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

batterij lader

Kan ik een oplader gebruiken die 12 V 1000 mA kan leveren, ter vervanging van een defecte lader waarop staat: 12 V 0,15 A.?

Vraag is dus of die 1000 mA van de nieuwe oplader niet te veel is of betekent het dat hij dat maximaal kan leveren, maar dat hij alleen levert wat nodig is.

Het gaat om een defecte oplader om NiMH batterijen op te laden, waarop 9,6 V 1500 mAh staat.

De huidige oplader is defect en ik kan een andere kopen, maar die is dus 1000 mA ipv wat op de oude staat (150 mA).

Bedankt alvast voor reactie en uitleg !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: batterij lader

Wat mij niet duidelijk is, is of je het hebt over een voedingsbron voor een NiMH lader of over de lader zelf.

In principe heb je gelijk als je zegt dat dat overschot aan stroomsterkte geen probleem is, maar het is mij niet helemaal duidelijk of die 150 mA en 1A slaan op de maximale stroomsterkte die een adapter aan een NiMH lader levert of op de afgegeven laadstroom van de NiMH lader.

Heb je merken en typenummers?

Berichten: 12.262

Re: batterij lader

Mogelijk - maar gaat het nou om de lader zelf, of om een net-adapter waarop de lader wordt aangesloten?
Victory through technology

Berichten: 4

Re: batterij lader

@ Michel en benm: dank voor de reacties.

De bestaande lader laadt een NiMH batterij op die in een VHF/UHF portofoon zit.

De bestaande lader vermeld: 13 V 0,15 A

De batterij vermeldt dat hij 9,6V is en max 1500 mAh kan leveren in gebruik.

De lader is echter kapot en ik wil een eenvoudige lader kopen bij http://www.elektronica-online.nl/ waarop staat:

12 V 1000 mA.

Vraag is dus, kan ik verder met zo'n nieuwe lader?

Bedankt alvast en groet.

* merk en type oude lader is een Alinco lader EDC-94 (werkt alleen op 220V)

** ik zoek een lader die zowel op 110 als 220 V kan werken en dat zou deze kunnen zijn.

Artikelnummer: X4.N.P.SUP.EU1000 bij http://www.elektronica-online.nl/

Gestabiliseerde netadapter 3 - 4,5 - 5 - 6 - 7,5 - 9 en 12 Volt - 1000mA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: batterij lader

Die Alinco lader EDC-94 staat bij de fabrikant (klik) te boek als druppellader/trickle charger. Ik neem maar even aan dat dat inderdaad zo is. (*1)Dat houdt in, dat als de accu's vol zijn de lader stopt met snelladen en alleen nog kleine pulsjes (druppels) laadt om de accu op peil te houden. De EDC-93 bestaat ook en werkt op 110 volt, maar die zal hier lastig verkrijgbaar zijn.

De EDC-94 is hier te koop.

De lader die jij wilt is een erg goedkoop universeel ding, en die stoppen niet als de accu vol is. Bovendien kan het zijn dat de grotere stroomsterkte die het ding kan leveren niet goed is voor een eventueel laadcircuit in de portofoon. De lader wordt direct in de portofoon geprikt, of zit er nog iets tussen? Heb je merk en typenummer van die portofoon?

(*1)Het zou mij niets verbazen als het helemaal geen druppellader is, maar omdat de laadstroom beperkt is tot ongeveer 1/10 van de accu capaciteit, het ding de accu niet kan beschadigen. En dat noemen we dan toch gewoon trickle charger..

Berichten: 4

Re: batterij lader

Beste Michel,

Dank voor je uitvoerige en gedetailleerde reactie.

Op de Alinco adapter staat alleen dat het een adapter is, dat ruikt dus niet naar druppel lader.

Maar goed, de 93 versie (enkel voor 110 V) is hier nergens te koop. En zou ik ook liever niet willen, vanwege alleen voor 110 V geschikt.

Ik wil namelijk een lader hebben die zowel voor 110 als 220 is, op korte termijn voor 110 en voor de toekomst ook voor 220, als ik weer terug zal zijn uit de 110 V wereld.

De batterijen zitten direct op/in de portofoon, portofoon is model Alinco DJ 595, met NiMH cel van 1500 mAh, 9,6 V.

Ik heb ook een aparte snellader, die bestaat uit een Adapter 220-24V (model EDC 100) en een laadstationnetje (EDC 97) 24V naar 9,5 500mA. Die werkt goed, alleen de adapter is loodzwaar en wederom alleen voor 220 V.

Deze ziet er wel uit als een echte lader.

Het alternatief zou dus kunnen zijn een (liefst lichtgewicht ) adapter die op 110 en 220 volt werkt en die 24 V DC levert, met een stekkertje (+ 5,5 mm en - 2,1 mm), een zeldzame maat die in het laadstationnetje moet.

Als daar iets voor te vinden is (nu is de adapter loodzwaar), zou dat wellicht nog mooier zijn.

Bedankt voor je meedenken en groet.

Maarten

* ik zie een adapter 24V en een stekkertje 5,5 en 2,1 bij elektronica online.

Vraag is dan even de polariteit van de adapter.

Zou deze oplossing wat zijn?

adapter: X4.N.P.SUP.EU24W

plug: CB.N.PSUP-PLUG05

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: batterij lader

Die adapter zal waarschijnlijk wel geschikt zijn om aan het laadstation te prikken (niet aan de portofoon zelf).

Er even op letten dat je het verloopstukje er zo op prikt dat de + pool centraal zit en de - aan de buitenkant.

Berichten: 4

Re: batterij lader

Michel,

Bedankt wederom, ik ga deze kopen.

Groet van Maarten

Reageer