[natuurkunde] Golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

Golven

Ik heb een probleem met het volgende van mijn huiswerk:

In opening A plaatst Renske een fluitje. Het fluitje kan maar één toon voortbrengen. Het geluid kan langs twee verschillend wegen L1 en L2 naar opening B. Ward houdt zijn oor bij deze opening. De linkerweg L1 kan verlengd worden door de buis uit te schuiven. In het begin van de proef is de buis geheel ingeschove, zodat L1 even lang is als L2.

a. Leg uit waarom Ward in die situatie maximaal geluid hoort.

Deze vraag wist ik wel te beantwoorden namelijk; De lengtes van L1 en L2 zijn gelijk. Er is dus geen faseverschil en dus zullen de geluidsgolven elkaar versterken. Waardoor je in B een maximale sterkte van het geluid hoort.

Renske schuift de linkerbuis langzaam uit (zie afbeelding). Hij is 11,4 cm uitgeschoven als Ward voor de eerste keer vrijwel geen geluid meer hoort. De temperatuur van de lucht is 293 K.

b. Bereken de frequentie van de toon die het fluitje voortbrengt.

Bij deze vraag loop ik vast, ik weet wel dat ik de formule f = v/λ moet gebruiken, maar ik weet niet hoe ik aan de λ moet komen.

Alvast bedankt voor de hulp!
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (9.73 KiB) 242 keer bekeken

Berichten: 546

Re: Golven

Maximaal geluid betekent constructieve interferentie. Dan is Δφ = 0

Geen geluid betekent destructieve interferentie. Dan is Δφ = 0,5

Bedenk dat Δφ = Δx / λ.

Berichten: 51

Re: Golven

Ah oke, dus dan krijg je λ = 0.228/0.5 = 0.456 m. En daarna vul je dit gegeven in de formule f = v/λ , en dus f = (0.343*10^3)/0.456 = 752.2 Hz

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Golven

0.343*10^3
dit is een beetje vreemde notatie, en je antwoord heeft teveel significante cijfers, maar verder correct.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 546

Re: Golven

Yup!

Er is overigens ook destructieve interferentie bij Δφ = 1,5 of 2,5 ...etc

Waarom heb je dan 0.5 gebruikt?

@Jan: in Binas staat boven de kolom met geluidssnelheden de eenheid 103 ms-1 en dan bij de verschillende temperaturen getallen tussen 0 en 1, dus vandaar waarschijnlijk de notatie van TS.

Berichten: 51

Re: Golven

Omdat ik niet wist dat er ook destructieve interferentie was bij andere Δφ waardes.

Hoe kan ik dat weten, is er een formule voor?

Berichten: 546

Re: Golven

Er is destructieve interferentie bij Δφ = 0,5 + k, met k een geheel getal.

Dus nogmaals de vraag: waarom moet je hier 0,5 gebruiken (dus k=0)? Waar haal je dat vandaan?

Reageer