Kans dat twee gebeurtenissen tegelijk plaatsvinden in continue tijd

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Kans dat twee gebeurtenissen tegelijk plaatsvinden in continue tijd

Hallo allemaal,

Kansrekening en statistiek is enigszins weggezakt en ik weet nu niet hoe ik voor een onderzoek een bepaalde kans moet uitrekenen.

Het gaat om twee gebeurtenissen die onafhankelijk van elkaar plaatsvinden maar een verschillende duur hebben. Ik kijk naar een tijdsbestek van bijv. een uur en tel hoe vaak gebeurtenis 1 heeft plaatsgevonden en hoe vaak gebeurtenis 2 heeft plaatsgevonden. Vervolgens wil ik bepalen hoe groot de kans is dat deze gebeurtenissen met overlap hebben plaatsgevonden binnen dit uur. Het aantal keer dat de gebeurtenis plaatsvindt moet dus ook meegenomen worden.

Het lijkt me een continu probleem. Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken?

Ik zal nu wat details geven dat wellicht als aanknopingspunt voor een antwoord kan dienen.

Het tijdsbestek waarin ik kijk is 1 uur

Gebeurtenis 1 duurt 1 minuut

Gebeurtenis 2 duurt 0,5 minuut

Ze gebeuren op willekeurige tijdstippen.

In dit tijdsbestek tel ik

Gebeurtenis 1: 24x

Gebeurtenis 2: 15x

Volgens mij is dan de kans dat als je op een willekeurig tijdstip binnen dit uur gaat kijken de kans dat de gebeurtenissen voorvallen:

P(Gebeurtenis 1) = 24/60 = 0,4

P(Gebeurtenis 2) = 15/60 = 0,25

Nu wil ik dus weten hoe groot de kans is dat deze gebeurtenissen tegelijk plaatsvinden binnen dit uur. Maar vanaf hier weet ik niet zeker of dit simpelweg het product van deze twee waardes is, mijn gevoel zegt dat het niet zo simpel is.

Alvast dank voor alle hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kans dat twee gebeurtenissen tegelijk plaatsvinden in continue tijd

Dat hangt er een beetje af wat je als 'gelijktijdig' beschouwt. Moeten gebeurtenis 1 en 2 enkel overlappen? Of moet gebeurtenis 2 volledig tijdens gebeurtenis 1 gebeuren?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re: Kans dat twee gebeurtenissen tegelijk plaatsvinden in continue tijd

317070 schreef: vr 17 jan 2014, 20:51
Dat hangt er een beetje af wat je als 'gelijktijdig' beschouwt. Moeten gebeurtenis 1 en 2 enkel overlappen? Of moet gebeurtenis 2 volledig tijdens gebeurtenis 1 gebeuren?


Ze moeten enkel overlappen, dus ze hoeven niet volledig te overlappen. Met het aanpassen van de tijdsduur van een gebeurtenis kun je wat onzekerheid wegnemen.

Reageer