IQ - is dat aangeboren of niet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 22

IQ - is dat aangeboren of niet?

Ik zeg dan ook dat er een relatie in zit. Iq kan je echter trainen. Als dezelfde persoon namelijk niet naar (basis)school zou gaan zie je dit terug in de iq test. Hersencapaciteit kan je er namelijk niet mee bepalen. De definitie van slim is vindingrijk zijn. Dit kan je niet met iq meten. Defenitie van intelligentie is snel van begrip zijn. Ook opzich wel raar als je dat vergelijkt met de iq test. Want dat kan je hiermee ook niet 100% goed meten. Ik snap wel dat. We iq vergelijken met intilligentie omdat we dat zo verzonnen hebben.

Berichten: 12.262

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

IQ kun je in principe niet/nauwelijks trainen, en veranderd niet door opleiding.

Bij kinderen is de meetmethode een wat lastiger verhaal, maar een volwassene zal geen hoger iq hebben nadat hij bijvoorbeeld een universitaire studie gedaan heeft, desnoods nog is gepromoveerd etc. Als men betere scores haalt op een iq test na een opleiding dan is het domweg een slechte iq test, of in ieder geval een test die meer meet dan zuiver iq. Niet dat zulke tests ongebruikelijk zijn, maar je kan ze met goed fatsoen geen iq test noemen.
Victory through technology

Berichten: 22

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

We gaan wel een beetje offtopic maar ik vind het wel interessant :) . een belangrijk onderdeel in een iq test is ruimtelijk inzicht. Er even vanuitgaande dat je het met me eens bent: ook ruimtelijk inzicht kan je trainen je traint je hersens op zoon manier dat de wegen naar dat onderwerp(gedeelte) van je hersens waardoor deze meer informatie kan verwerken per tijdseenheid. Iemand die hier hard voor werkt kan dezelfde prestaties leveren als iemand die een aangeboren(studie) knobbel op dat gebied heeft. Naar mijn mening is een iq test dus meer een meting van je huidige kennis. Als je iemand 2 keer dezelfde iq test laat doen over een periode van een aantal jaar zal je zien dat vrijwel altijd de uitslag verschillend is.

Berichten: 12.262

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

Ruimtelijk inzicht is als zodanig niet heel leerbaar, maar het oplossen van specifieke puzzeltjes wel. Ik denk daarbij aan vraag waarbij je moet kiezen welke opengevouwen weergave te vouwen is tot een 3D weergegeven kubus of iets dergelijks.

Die specifieke taak is deels leerbaar, maar voor de een een stuk moeilijker dan voor de ander.

Door oefenen kun je een iq test 'beter maken' als je vooraf weet hoe de vragen eruit zien. De vraag is echter of je dan daadwerkelijk een hoger iq hebt verkregen, of simpelweg een methode hebt gevonden om de test te belazeren. De test belazeren is an sich natuurlijk ook wel weer een blijk van intelligentie.

Meermaals dezelfde test doen geeft sowieso een verkeerd beeld: Stel dat je een iq test hebt waar je 1 uur de tijd voor hebt. Je besluit die 10x te doen, en met accepteert dat het laatste / best behaalde resultaat 'telt'. Dan heb je in feite 10 uur de tijd gehad voor een opgave waar normaliter 1 uur voor staat, en zul je zeker een beter resultaat behalen dan met slechts 1 poging.
Victory through technology

Berichten: 22

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

Het menselijk brein is in staat om ruimtelijk inzicht te trainen. Dit doe je zoals u net heeft uitgelegd in de vorm van puzzels. Oefenen baart nou eenmaal kunst. Zoals ik vorige keer al probeerde uit te leggen: de wegen naar dat gedeelte van de brein worden door deze oefeningen zegmaar snelwegen ipv bergweggetjes waardoor meer informatie overdracht plaats kan vinden per tijdseenheid. Als je bijvoorbeeld de kubus uit zou vouwen als oefening. En een piramide uit zou moeten vouwen tijdens de iq test zou je ook minder moeite hebben de piramide uit te vouwen. Evenals het telleninzien van objecten achter andere objecten(hier komt overigens ook rekenen bij kijken wat je ook weer leert).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

Opmerking moderator

Dit topic is afgesplitst van het topic over Hitlers 'slimheid' in Geschiedkunde.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

Het zal allemaal niet zo zwart-wit zijn.

Je hardloop conditie kun je ook trainen, maar niet iedereen is instaat om in 2 uur een marathon te lopen.

Maar als de mensen die dat wel kunnen, nooit zouden oefenen kunnen ze het ook niet.

Er is dus wel een capaciteit die iemand heeft, maar als je die onbenut laat heb je nog geen hoog IQ.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

Benm schreef: vr 17 jan 2014, 02:31
De vraag is echter of je dan daadwerkelijk een hoger iq hebt verkregen, of simpelweg een methode hebt gevonden om de test te belazeren.


IQ is per definitie een getal dat uitdrukt hoe goed je bent in het oplossen van IQ-testen (en niet meer of minder dan dat), dus dat heeft niets met belazeren te maken.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: IQ - is dat aangeboren of niet?

De vraag is natuurlijk nog hoe lang je van 'oplossen' kunt spreken. Als je bijv vooraf de antwoorden zou stelen en daarmee de test perfect maakt denk ik niet dat je nog kan spreken van 'goed zijn in het maken van iq testen', maar wel in het goed scoren daarop (mits je niet betrapt wordt).

Het meermaals maken van dezelfde iq test gaat ook een beetje die kant op. Vrijwel alle praktische iq testen zijn tijdgelimiteerd, en meestal zodanig strict dat je ze aanzienlijk beter zou maken als je oneindig veel tijd had om de vraagstukken op te lossen.
Victory through technology

Reageer