Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

Ik zag ooit een plaatje van een chimpansee die naar een schaakbord keek, en in zijn hersenen was een groep neuronen aanwezig waarin eveneens (niet precies, maar duidelijk aanwezig) een schaakbord te zien was.

Zou dat met alle vormen in de zo buitenwereld zijn. Of als ik bijvoorbeeld aan een vliegende meeuw denk, zouden er dan groepen neuronen de vorm van die meeuw aannemen? Het lijkt mij toch van wel.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

descheleschilder schreef: za 18 jan 2014, 12:10
Of als ik bijvoorbeeld aan een vliegende meeuw denk, zouden er dan groepen neuronen de vorm van die meeuw aannemen? Het lijkt mij toch van wel.


Nee, neuronen gaan zich niet rangschikken zodanig dat je een meeuw van neuronen in je hoofd hebt.

Het concept meeuw is opgeslagen in je semantische geheugen (nu zijn we er nog niet helemaal uit waar zich dat in je hersenen bevindt, maar de hippocampus lijkt een grote rol te spelen). Nu zal waarschijnlijk tijdens het ophalen van dit concept dit concept geprojecteerd worden naar de visueel associatieve cortices, waardoor je een meeuw meent te zien, terwijl je deze niet echt ziet. Dus the pathway is wezenlijk anders. Als je namelijk daadwerkelijk een meeuw ziet gaat het via je primaire visuele cortex naar je visueel associatieve cortices die meer temporaal en pariëtaal gelegen zijn. Dan wordt het via deze gebieden weer opgehaald vanuit het semantische geheugen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

Voor de aanwezigheid van pathwayszijn echter wel eerdere ervaringen nodig. Met andere woorden: Het terughalen van beelden oftewel visualiseren lukt alleen maar met bekende concepten.

Probeer maar eens het volgende. Doe je ofen vijf seconden dicht en draai je hoofd een kwartslag. Doe daarna je ogen een fractie van een seconde open en meteen weer dicht.

Hetgeen je nog terug kan halen / visualiseren van die 'foto' zijn bekende concepten. Concepten waar waarschhijnlijk ook een woord voor beschikbaar is in je taalcentrum. De rest van de visuele informatie vervaagt vrijwel onmiddelijk.

Oftewel: Wat wij waarnemen van de wereld is allemaal voorgeprogrammeerd. (In pathways).

Dus je zou wel kunnen zeggen dat in het brein van elke volwassene een model van de wereld zit 'gebrand'. Zeemeeuwen zijn een onderdeel van dat model. Het mooie is is een enkele zenuwcel/neuron een bijdrage kan leveren aan meerdere modellen. Dikke kans dat veel zenuwcellen die een een bijdrage leveren aan het model 'zeemeeuw' ook meedoen met het model 'kraai'.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

Squawk schreef: za 18 jan 2014, 13:26
Voor de aanwezigheid van pathwayszijn echter wel eerdere ervaringen nodig. Met andere woorden: Het terughalen van beelden oftewel visualiseren lukt alleen maar met bekende concepten.


Het is inderdaad lastig om een 'hupsatuoejasfuol' te visualiseren ja :P
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

Een voorbeeld: Wat voor woord zou jij gebruiken voor een bepaald patroon in een gordijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

Het eerste wat bij mij opkomt is het woord 'gordijnpatroon'.

Wat ik daarna zou visualiseren adhv patronen in mijn geheugen.

Gek genoeg niet alleen gordijnpatronen, ik visualiseer nu ook bijvoorbeeld patronen op tafellakens, dekens, etc...
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Zijn vormen in de buitenwereld ook te zien in het geheugen?

Kortom: je kunt alleen concrete zaken goed visualiseren en onthouden. De rest vaagt weg en dat is maar goed ook, anders zouden we gek worden. Het betreft hier dus een sterke filterfunctie. Een filterfunctie die gevormd is in de loop van je leven en dus voor iedereen anders is. Aangezien deze filterfunctie een doorslaggevend rol speelt in de oordeelsvorming, is het belangrijk om je te realiseren hoe gekleurd en beperkt onze 'bril' is als we naar de wereld om ons heen kijken.

Reageer