genetische code

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

genetische code

Kan iemand me zeggen waar ik die juist moet aflezen (dna/rna) en ik welke richting, in de les gezien dat GCA (dna) overeenkomt met Ala, AAA Lys, CAA Gln, TAC Tyr en CUU (mRNA 5 naar 3) zou dan overeenkomen met Phe

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: genetische code

Je zult het start- en stopcodon moeten vinden. De tabel in de bijlage kun je hiervoor gebruiken.

Bij een nucleotideketen wordt het uiteinde met de fosfaatgroep het 5'-uiteinde genoemd. Deze fosfaatgroep zit voor het startcodon. Er kunnen tussen de fosfaatgroep en het startcodon verschillende nucleotiden voorkomen, maar deze werken niet mee aan de genetische code die je wilt aflezen voor de translatie. Bij het stopcodon stopt de translatie.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (176.15 KiB) 502 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 4

Re: genetische code

ja, maar wat moet ik aflezen in die tabel? dna? mrna, trna?

Berichten: 43

Re: genetische code

De codons die je afleest in die tabel staan op het mRNA.

Berichten: 4

Re: genetische code

en de 1e base is op de 5'?

op de slides hier staat TAC -> Tyrosine

maar voor mij lijkt TAC neer te komen in mRNA GUA dus Valine of doe ik iets verkeerds?

Berichten: 43

Re: genetische code

TAC in DNA wordt omgezet in een mRNA vorm en dan wordt dat UAC want je mRNA wordt van de complementaire DNA streng afgeschreven!

In de tabel moet je dus ook gewoon UAC aflezen vanwege in de tabel het mRNA weergegeven wordt. Dan zie je dat je inderdaad tyrosine uitkomt.

Het is wel zo dat je tRNA een complementair codon zal bevatten aan dat van het mRNA en dat van het tRNA is wat je omgekeerd moet lezen, dus het codon dat in het tRNA zit waar tyrosine aangebonden zit zal GUA zijn maar dat lees je dus niet af in die tabel :)

Reageer