[natuurkunde] Vrijheidsgraden in een gewricht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 421

Vrijheidsgraden in een gewricht

Dit is eigenlijk een vraag ivm het vak Biomechanica, maar ik hoop dat jullie me toch kunnen helpen :)

De formule om het aantal vrijheidsgraden in een gesloten kinematische keten te bepalen is volgens mijn cursus:

V= M-3

waarbij: V= aantal vrijheidsgraden

M= aantal gewrichten

Maar in mijn cursus staat ook een voorbeeld dat volgens mij niet klopt met deze formule:

Bepaal het aantal V in het onderstaande lidmaat van een persoon die rechtop staat??

-> de gewrichten: heup, knie, enkel

-> dus wat je zou denken: V=3-3 is 0

-> in plaats daarvan hebben wij eerst het aantal bewegingen gezocht die elk gewricht kan maken

heup: 2

voet: 2

knie: 0

en dan deden we V=4-3= 1

Kan iemand dit uitleggen (eventueel met een ander voorbeeld..)?? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vrijheidsgraden in een gewricht

Ik weet niets van biomechanica, maar heb altijd geleerd dat een voorwerp 6 "externe" vrijheidsgraden heeft (3 positionele, en 3 rotationele), en dat je daarbij de interne vrijheidsgraden moet optellen. Ik zou dus komen op V = M + 6.

Een vast raakpunt (een punt op de grond) neemt 3 vrijheidsgraden weg. Laat je de man op dat punt "staan", dan zijn ook 2 rotaties weg. Blijft er 1 externe vrijheidsgraad over (hij kan om zijn as draaien). Daar komen de interne vrijheidsgraden bij: de enkel kan draaien en knikken, de heup kan draaien en knikken. Waarom zou de knie er nul hebben?

Reageer