Springen naar inhoud

Parasympathisch zenuwstelsel

• Log in om te kunnen reageren

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2014 - 22:36

Wanneer je een broodje eet activeren de zintuigcellen in de mond het parasympathisch zenuwstelsel waardoor er o.a. een snelle afgifte van spijverteringssappen plaatsvindt. Amylase in het speeksel in de mond (α-amylase) is een voorbeeld van één van die spijverteringssappen en die gaat aan de slag om de zetmeel af te breken in maltose.

Wanneer ik vaak 's ochtends een broodje eet als ik net uit m'n bed rol, dan heb ik moeite met het door m'n keel krijgen van het brood. Het lijkt alsof er dan o.a. bijna geen slijm wordt geproduceerd. Ik vroeg me af wat hiervan de oorzaak kan zijn. Moeten mijn zintuigcellen (of het parasympatisch zenuwstelsel) soms nog 'wakker' worden?
"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2014 - 22:54

Het kan best dat je sympaticus na het wakker worden iets 'te actief' wordt (vandaar dat de meeste hartinfarcten 's ochtends plaatsvinden) wat leidt tot een droge mond.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures