vasodilatatie bij respiratorische acidose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 43

vasodilatatie bij respiratorische acidose

Hoe komt het dat er bij respiratorische acidose vasodilatatie optreedt t.h.v. de hersenen en dit niet het geval is bij metabole acidose?

Respiratorische acidose zorgt voor een verhoogde PCO2 en dit kan gedetecteerd worden door centrale chemoreceptoren (doordat CO2 door de BBB kan) en dat zal zorgen voor een snellere ademhaling. Maar in mijn cursus wordt niets gezegd over het veroorzaken van vasodilatatie. Gebeurt dat ook door diezelfde chemoreceptoren die door een verhoogde PCO2 gestimuleerd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

Vasoconstrictie en vasodilatie worden o.a. veroorzaakt door hormonen.

Je zegt een snellere ademhaling waar te nemen. Bij een snellere ademhaling stijgt de bloeddruk ook, dus zullen de bloedvaten zich verwijden om de bloeddruk te doen dalen. Je spreekt dan van vasodilatie.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 43

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

En is het ook zo dat er vasoconstrictie is in de bloedvaten t.h.v. de longen en vasodilatatie in de rest van het lichaam bij een hogere PCO2?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

Er worden nu een aantal mechanismen door elkaar gehaald...

Bij een respiratoire acidose heb je een hoog pCO2. Je lichaam wil dit compenseren door minder bicarbonaat uit scheiden via de nieren, je bicarbonaat zal stijgen. Dus respiratoire acidose = hoog pCO2, hoog BIC.

Bij een metabole acidose heb je een laag BIC. Je lichaam wil dit compenseren door meer CO2 af te blazen via de longen, je pCO2 zal dus dalen. Metabole acidose = laag pCO2, laag BIC.

CO2 werkt vasodilaterend op de cerebrale vaten. In een metabole acidose heb je (bij een intact compensatiemechanisme) een laag pCO2, dus dáárom krijg je geen vasodilatatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

Dus grofweg kun je zeggen dat er bij respiratoire acidose sprake is van te weinig O2opname, waardoor er relatief veel CO2 in het bloed zit (zoals het geval is bij hypoventilatie)? En bij metabole acidose is de pCO2 verhoogd omdat het te veel aan waterstof bindt aan bicarbonaat, waarna koolzuur ontstaat dat op zijn plaats door koolzuuranhydrase weer wordt omgezet in CO2 en H2O?

Ik heb op dit moment alleen nog metabole acidose geleerd, dus mijn excuses Rientje ;)

Weer wat geleerd!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

Jeronimo schreef: ma 20 jan 2014, 16:01
Dus grofweg kun je zeggen dat er bij respiratoire acidose sprake is van te weinig O2opname, waardoor er relatief veel CO2 in het bloed zit (zoals het geval is bij hypoventilatie)?
Bij een respiratoire acidose kan de O2opname normaal zijn. Je blaast alleen te weinig CO2af. Vaak gaan deze wel gepaard met elkaar. Als iemand respiratoir insufficient wordt, zal die minder CO2 afblazen en minder O2 opnemen. In een ziekenhuis-setting zie je nog wel eens juiste hele hoge pO2's omdat die mensen aan de zuurstof liggen. Dus het primaire probleem bij een respiratoire acidose is teveel CO2 en niet te weinig O2.
Jeronimo schreef: ma 20 jan 2014, 16:01
En bij metabole acidose is de pCO2 verhoogd omdat het te veel aan waterstof bindt aan bicarbonaat, waarna koolzuur ontstaat dat op zijn plaats door koolzuuranhydrase weer wordt omgezet in CO2 en H2O?
Nee, de pCO2is vaak verlaagd zoals ik in mijn vorige post uitlegde, omdat mensen gaan hyperventileren zodat ze CO2 afblazen en niet zuur worden. De stereotype Kussmaul-ademhaling is hier een voorbeeld van.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

Jeronimo schreef: ma 20 jan 2014, 16:01
En bij metabole acidose is de pCO2 verhoogd omdat het te veel aan waterstof bindt aan bicarbonaat, waarna koolzuur ontstaat dat op zijn plaats door koolzuuranhydrase weer wordt omgezet in CO2 en H2O?
Dat ik hier verhoogd heb gezegd... heb net nog in een toets biologie uitgelegd hoe hyperventilatie ontstaat (overhaaste ademhaling) en dat daarbij de pO2 verhoogd is en de pCO2 verlaagd, plus symptomen & reacties in het bloed.

In ieder geval bedankt voor de uitleg, het is nu een stuk duidelijker.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 43

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

Ah oke, maar in mijn cursus stond ook dat een verhoogde pCO2 dus door die centrale chemoreceptoren waargenomen wordt en dat dat dan zorgt voor een versnelde ademhaling en vasoconstrictie maar dat zal dan een foutje geweest zijn denk ik (er stonden nog wel foutjes in mijn cursus :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vasodilatatie bij respiratorische acidose

Rientje schreef: ma 20 jan 2014, 19:57
Ah oke, maar in mijn cursus stond ook dat een verhoogde pCO2 dus door die centrale chemoreceptoren waargenomen wordt en dat dat dan zorgt voor een versnelde ademhaling ..... maar dat zal dan een foutje geweest zijn denk ik (er stonden nog wel foutjes in mijn cursus :P )


Lees nog eens goed dit topic door.... :roll:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer