Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Ik kwam laatst onderstaand artikel tegen op de website van het Discovery Magazine:

The Insanity Virus By Douglas Fox|Monday, November 08, 2010

Schizophrenia has long been blamed on bad genes or even bad parents. Wrong, says a growing group of psychiatrists. The real culprit, they claim, is a virus that lives entwined in every person's DNA.

Bijbehorend is hier de meest recente publicatie van Perron:

Molecular characteristics of Human Endogenous Retrovirus type-W in schizophrenia and bipolar disorder.

Misschien hoort dit bij 'wetenschappelijk nieuws' thuis, maar de grens tussen recent en oud is niet zo duidelijk dus zet ik het maar hier neer.

Nu zijn er natuurlijk ontelbare publicaties die beweren DE oorzaak van een of andere neurologische aandoening te hebben gevonden, zo ook bij schizofrenie. Dit wakkert scepticisme flink aan. Maar de meeste claims lijken 1 symptoom of factor uit het grote plaatje te hebben genomen en het op een voetstuk te hebben gezet.

Deze theorie laat daar weinig ruimte voor. Mocht er daadwerkelijk een dergelijk virus rondhangen in de hersenen van schizofrene patiënten dan is het bijna zeker een belangrijke factor, zo niet een mogelijke oorzaak, in de ontwikkeling van schizofrenie.

Maar ik ben cel bioloog, géén viroloog. Kan iemand hier mij vertellen wat ze denken van deze theorie?

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Zijn er dan niet-experts met een opinie? Anders heb ik dit allemaal voor niets gepost. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Als niet expert reagger ik dan maar even :) , het zou kunnen, ik heb wel eens gehoord dat virussen en bacterieen het DNA van de host kunnen veranderen en dat daar veel ziektes door komen, misschien dat door die verandering het brein iets anders ontwikkeld en er schitzofrenie en andere geestelijke aandoeningen kunnen ontstaan.

Ik heb hier ook gelezen dat bijvoorbeeld besmetting met blauwalg in verband word gebracht met ALS.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Berichten: 567

Re: Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Je krijgt de diagnose Schizofrenie als je meer dan één psychose ondergaat over langere tijd.

Chronische psychose dus.

Er zijn meerdere oorzaken en theorieën waardoor je psychoses blijft ontwikkelen.

De ene al meer ambitieuzer als de andere.

Berichten: 32

Re: Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Bio-Logic schreef: zo 19 jan 2014, 16:06
Nu zijn er natuurlijk ontelbare publicaties die beweren DE oorzaak van een of andere neurologische aandoening te hebben gevonden, zo ook bij schizofrenie.
Inderdaad:

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2006/januari/Schizo-door-een-parasiet.html

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

jean-jacques schreef: zo 30 mar 2014, 13:21
Inderdaad:

http://www.wetenscha...n-parasiet.html


Yup, daar had ik ook al van gehoord. Interessant genoeg is er wel een rode lijn door alle claims heen. Onafhankelijk van wat als de oorspronkelijke oorzaak wordt bestempeld, er komt bijna altijd een herseninflammatie of infectie aan te pas. Hetzelfde verhaal gaat op bij autisme (en is incidenteel aan de orde bij theorieën omtrent ADHD). Het blijft interessant maar waarschijnlijk zal er voorlopig nog geen sluitend (of eenduidig) antwoord zijn.

Berichten: 567

Re: Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Bio-Logic schreef: zo 30 mar 2014, 16:02
er komt bijna altijd een herseninflammatie of infectie aan te pas.
Ik dacht dat de hoofdtheorie (buiten al de andere) rond schizofrenie eentje was die zich afspeelt ter hoogte van de synapsen, bij het volwassen worden, tegelijk waarbij het hoofd en hersenen stoppen met groeien of groter worden.

Men heeft dan anti-psychotica nodig, waarvan deze moleculen zich scharen rond een hersencel en de dopamineactiviteit remt waardoor er er geen ongewenste activiteiten meer zijn in het hoofd zoals wanen, stemmen, of beelden zien. Hierdoor mindert ook de paranoia en kan men weer functioneren. Het sederend effect bij hoge dosissen is dan weer een ander verhaal.

De sociale oorzaaktheorie is ook eentje bij het volwassen worden: men heeft in de jeugd al moeilijk op eigen benen kunnen staan en kan het dan tussen je 18'de en 25'ste helemaal niet meer tgv nog meer druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Wordt schizofrenie veroorzaakt door een virus?

Volgens mij wordt de sociale theorie wordt niet meer gezien als de standaard verklaring voor schizofrenie, al lijkt stress wel de kans op schizofrenie sterk te verhogen. Er zijn zeker risicogenen gevonden en er zijn vaker tekenen van auto-immuun problemen bij mensen met schizofrenie (of autisme of ADHD) maar het immuun systeem is ook verbonden met het stress systeem. Waarschijnlijk is het een samenspel van factoren, maar het idee dat er een pathogeen in het spel is blijft een realistische mogelijkheid. Zeker als er een infectie van de hersenen optreedt tijdens de kindertijd wanneer de hersenen cruciale verbindingen aan het leggen zijn. Maar of stress alleen voldoende kan zijn..? Geen idee.

De andere theorie waar jij denk ik naar refereert is dat het 'bijsnoeien' van hersencellen zoals dat hoort te gebeuren in de vroege ontwikkeling (en in mindere mate bij volwassenen) niet goed verlopen is bij mensen met schizofrenie. Dit leidt dan vervolgens tot overstimulatie in de vorm van vreemde gedachten en hallucinaties.

Reageer