[scheikunde] Redoxtitratie met staalwoloplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Redoxtitratie met staalwoloplossing

Voor school heb ik afgelopen week een practicum gedaan dat ik nu moet uitwerken. Ik om er niet uit. Het gaat om een redoxtitratie. We moesten eerst zwavelzuur toevoegen aan een staalwoloplossing en deze daarna titreren met kaliumpermanganaatoplossing. Kan iemand mij helpen met het vinden van de reacties die plaatsvinden? Ik moet uiteindelijk de concentratie van Fe2+ in de staalwoloplossing vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxtitratie met staalwoloplossing

Wat gebeurt er als je het zwavelzuur bij staalwol doet, denk je?

Berichten: 2

Re: Redoxtitratie met staalwoloplossing

Ik weet niet of ik helemaal duidelijk ben geweest, maar het gaat dus om een oplossing van staal wol. Omdat er gevraagd wordt om de concentratie van Fe2+ga ik ervan uit dat het dus gaat om een reactie met Fe2+. Klopt dit? Kan het zo zijn dat de volgende halfreacties plaatsvinden:

MnO4-+ 8H++ 5e- --> Mn2++ 4H2O

Fe2+ --> Fe3++ e-

?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxtitratie met staalwoloplossing

Dat zijn de 2 betrokken halfreacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redoxtitratie met staalwoloplossing

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Redoxtitratie met staalwoloplossing

Ook leuk voor ons om te weten hoe die oplossing van staalwol dan is gemaakt. Heb je wel eens staalwol in de keuken gezien? Dat wordt soms gebruikt om mee schoon te maken. Gewoon in water lost dat niet op!

Volgens mij is dit een stap in een groter experiment. Kun je dat experiment eens toelichten?

Reageer