momenten lijn

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

momenten lijn

Goedenmiddag,

Ik kom niet uit de volgende vraag :
image.jpg
image.jpg (29.43 KiB) 784 keer bekeken
Ik denk dat ik de reactie krachten juist hebt berekend maar met deze getallen kom ik met de momentlijn in de problemen omdat de kracht aan het eind van de lijn niet op 0 eindigd en een volgende post zal ik plaatsen wat ik tot zover heb waarvan ik denk dat het goed is... (ivm upload limiet)

zou iemand mij hiermee kunnen helpen? alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

sjaakos

hierbij de dingen die ik tot zo ver heb :
Bijlagen
image2.jpg
image2.jpg (39.02 KiB) 760 keer bekeken
image3.jpg
image3.jpg (130.61 KiB) 787 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: momenten lijn

Ik zie niet goed wat je geschreven hebt. In je verticaal evenwicht, moet geen moment staan, maar wel de verdeelde belasting (30 kN/m).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: momenten lijn

In de eerste afbeelding staat dat ik uitkom op dat Fa : 41,25 kN zou zijn en Fb 3,75 kN (antwoord vraag a als het ware maar misschien zit hier de fout al)

en in de 2e afbeelding staat dat als x tussen 0 en 1,5 ligt dat de formule voor het moment dan de integraal van -30x is (het moment veroorzaakt door de verdeelde belasting) en dat is gelijk aan 15x^2 omdat de constante 0 is...

echter bij x tussen 1,5 en 4,5 klopt mijn formule geloof ik voor geen kant...

maar als ik naar de getekende D-lijn kijk (dwarskrachten lijn) dan zit alles onder de 0 en het moment van 45 Kn/m is te klein om de momenten lijn ook maar in de plus te krijgen...

ik snap niet helemaal wat je bedoeld met in je verticaal evenwicht moet geen moment staan...? ik gebruik de waarde van Fa die ik heb berekend met de som van de momenten om Fb uit te rekenen met behulp van de som van de verticale krachten die 0 moet opleveren ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: momenten lijn

Ik had me miskeken door de 30 kNm ie je had geschreven ;) Reactiekrachten zien er goed uit.

Voor de dwarskrachten; je begint te stijgen tot je 45 kN hebt bereikt (30kN/m * 1.5m).

Dan neemt Fa er 41.25 kN af, en tenslotte neemt Fb er de resterende 3.75 kN af, zodat je op het einde van de rit mooi op 0 uitkomt.

Voor dwarskrachten zit je dus wel goed. Nu nog de momentenlijn.

Begin bijvoorbeeld van rechts ( x loopt naar links). Dan ga je snedes maken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: momenten lijn

Ik snap hoe ik de momentenlijn moet maken want bij andere opgaven is dit wel gelukt, echter bij deze opgave blijft mijn momenten lijn negatief... en het is statisch dus moet in evenwicht zijn en dus op 0 uitkomen...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: momenten lijn

Over het meest rechtste stuk heb je dus: M(x) = Fb*x (wijzerzin).

In het middelste stuk heb ik dan M(x) = Fb*x - 45 kNm.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: momenten lijn

hmmm... als ik inderdaad rechts begin komt er iets logisch uit.... maar mag dit? ik heb altijd geleerd dat je links moet beginnen en dan zou je in dit geval volgens mij heel anders uitkomen...?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: momenten lijn

je mag beginnen waar je wil hoor, zolang je de zogenaamde eindmomenten in rekening brengt. Als je dus van links begint, moet dat hier eveneens uitkomen.

Dat zou dan geven voor het eerste deel:

30x²/2
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: momenten lijn

dat zou dan toch -15x^2 geven...? in plaats van plus... of wat zie ik over het hoofd ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: momenten lijn

Voor het tweede deel heb je dan:

M(x)=30*(1.5)²/2 - Fa*1.5

Voor het derde deel heb je dan:

M(x)=30*(1.5)²/2 - Fa*1.5 +45

En uiteindelijk

M(x)=30*(1.5)²/2 - Fa*1.5 +45 - Fb*4.5

En dat zou nul moeten geven.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: momenten lijn

ik zal het zo eens nakijken :) heel erg bedankt zo ver! echt top :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: momenten lijn

Je hebt gelijk dat het teken zo moet zijn dat de plus gebruikt wordt voor de getrokken vezel. Om nu na te gaan of het van links klopt heb ik eenvoudigweg wijzerzin positief genomen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: momenten lijn

In physics I trust schreef: ma 20 jan 2014, 17:56
Je hebt gelijk dat het teken zo moet zijn dat de plus gebruikt wordt voor de getrokken vezel.
Hangt puur af van de conventies; maar meestal is het wel zoals je aangeeft.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer