[scheikunde] Bufferoplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Bufferoplossingen

Hallo allemaal, in mijn scheikunde boek (Curie, VWO 2e druk, opgave 8.101) kwam ik de volgende opdracht tegen:

Beschrijf hoe je, uitgaande van 100 mL 0,25 M azijnzuur, met 0,10 M natronloog een bufferoplossing kunt maken met pH 4,50.

Onze school zet de antwoorden van de opdrachten online. De uitwerking op deze vraag: HAc + OH- -> Ac- + H2O

Er geldt bij pH = 4,50: Kz = [H3O+] · (cb/cz)

1,8 · 10-5 = 3,16 · 10-5· (cb/cz) = 0,570
In 100 mL 0,25 M azijnzuur is opgelost. 100 mL · 0,25 mol/L = 25 mmol HAc. Voor elke mmol azijnzuur die reageert met natronloog ontstaat ook 1 mmol acetaat ionen.De concentratieverhouding is gelijk aan de verhouding tussen het aantal mol base en zuur:
n(Ac-) / n(HAc) = 0,570 en
(25-n(HAc)) / n(HAc) = 0,570 dus n(Ac-) + n(HAc) = 25 mmol
Hieruit volgt: n(Hac) = 15,9 mmol en n(Ac-) = 9,07 mmol.
Er moet dus 9,06 mmol OH- worden toegevoegd omdat HAc en OH- in de molverhouding 1 : 1 reageren. Dit betekent 91 mL 0,10 M NaOH oplossing.
Het begin van de uitwerking begrijp ik, maar vanaf het onderstreepte deel wordt het mij nogal vaag. Zou iemand dit voor mij kunnen verduidelijken? Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bufferoplossingen

Stel eens de reactievergelijking op van HAc met OH- .

Je hebt 25 mmol HAc en voegt toe x mmol OH-.

(In het boek staat n maarbij x lijkt me duidelijker dat het om een onbekende gaat.)

Hoeveel mmol Ac- ontstaat er dan, uitgedrukt in x ?

Hoeveel mmol HAc houd je, ook uitgedrukt in x, over?

Berichten: 3

Re: Bufferoplossingen

Margriet schreef: ma 20 jan 2014, 15:02
Stel eens de reactievergelijking op van HAc met OH- .

Je hebt 25 mmol HAc en voegt toe x mmol OH-.

(In het boek staat n maarbij x lijkt me duidelijker dat het om een onbekende gaat.)

Hoeveel mmol Ac- ontstaat er dan, uitgedrukt in x ?

Hoeveel mmol HAc houd je, ook uitgedrukt in x, over?
Ik dacht persoonlijk dat er een x hoeveelheid Ac- ontstaat, en er 25-x overblijft. Ik kom hieraan door het zogenaamde BRE-schema. Toen dacht ik dat je daardoor x/25-x gelijk moest stellen aan de Kz van HAc, maar in de uitwerkingen staat deze breuk andersom. Ik weet niet precies waar de denkfout zit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bufferoplossingen

Er staat een fout in de uitwerking.

Het klopt dat er x mmol Ac- ontstaat en dat er blijft 25-x mmol HAc overblijft.

En [Ac-]/[HAc] = x/(25-x) = 0,570 dat klopt ook.

Reken hier maar eens mee verder en zie of je op het juiste antwoord uitkomt.

Reageer