tweedelijnscontrole, vergelijken van laboratoria en labo personeel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

tweedelijnscontrole, vergelijken van laboratoria en labo personeel

Hallo,

Allereerst: Ik hou van jullie forum! Super handig :-)

Ter zake:

Ik doe momenteel stage bij een labo en we hebben hier 2 gelijkaardige problemen bij proeven (ik ben aangewezen om ze op te lossen).

Probleem 1:

We hebben aan 3 verschillende laboratoria elk 3 licht verschillende stalen A,B en C laten testen om te kijken of de laboratoria waarmee we samenwerken hetzelfde resultaat geven op de aangewezen proeven. Nu zouden we dit willen karakteriseren, in hoeverre de resultaten van de drie verschillende labo's significant van elkaar verschillen.

Ik heb hiervoor het boek Statistiek, Validatie en Meetonzekerheid voor het laboratorium bij de hand genomen, maar ik heb er nogal wat moeite mee om te vinden welke statistiek ik moet toepassen, ook op het internet vind ik weinig raad.

Misschien irrelevant omdat ik graag een algemene oplossingsmethode vind, maar misschien toch verhelderend, een voorbeeldje:

Mogelijke resultaten voor dergelijke proeven (op staal A kunnen de resultaten blijkbaar sterk verschillen):

Labo1 (Doet 5 tests op staal A, 5 tests op staal B, 5 tests op staal C)

A 612 546 312 305 634

B 35 45 51 49 34

C 203 204 208 201 211

Labo2

A 488 382 391 291 431

B 45 41 40 48 61

C 221 251 201 210 235

Labo3

A 345 380 410 392 309

B 75 62 50 42 46

C 190 210 182 173 231

Probleem 2

Bij een gelijkaardig probleem zouden we getalmatig willen valideren in hoeverre de resultaten van 3 van onze laboranten overeenstemmen (maw, wat is de invloed van de laboranten op de resultaten en is die significant on niet?).

Ik zou voor beide problemen bijvoorbeeld een waarde in procent willen uitkomen waarbij alles boven de 5 procent bijvoorbeeld goed is en alles er onder slecht.

Waarden heb ik in een excel document in bijlage gestopt.

Met vriendelijke groeten,
TWFRM.xls
(38 KiB) 110 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: tweedelijnscontrole, vergelijken van laboratoria en labo personeel

Een waarde in procenten is niet mogelijk, je hebt immers geen referentie. Zoek eens op maten om agreement tussen raters (hier de labs) te bepalen.

Berichten: 5

Re: tweedelijnscontrole, vergelijken van laboratoria en labo personeel

Ben je momenteel al wat verder? Ik loop tegen een soortgelijk probleem aan.

Ik heb het geprobeerd met de t-toets, maar dat is niet van toepassing aangezien het puur gaat om de afwijking per meting en niet zozeer over het gemiddelde (of som) van alle metingen samen.

Concreet. Stel je meet een keer 2 minder een keer 2 meer, dan is het gemiddelde en de som gelijk, echter heb je dan niet dezelfde metingen uitgevoerd. Hier houdt de t-toets geen rekening mee.

Mijn vraag: Ik wil graag 2 labs vergelijken en zien of deze significant verschillen.

Zelf heb ik ook al geprobeerd om een andere insteek te kiezen. Ik betitel 1 lab als de "waarheid". Dan krijg ik dus 2 lijstjes met afwijkingen. Het lab dat de waarheid is wijkt steeds 0 af en van het andere lab heb ik een rijtje met afwijkingen (Hier maak ik absolute getallen van, om te voorkomen dat -2 en 2 niet 0 maar afwijking van 4 wordt). Hierdoor is de verdeling eigenlijk de helft van een Gauss-kromme en daar kan ik volgens mij niet het gemiddelde en een st.afwijking van maken.

Berichten: 142

Re: tweedelijnscontrole, vergelijken van laboratoria en labo personeel

Voor probleem 1 voer je per staal een F-toets uit (tweezijdig) om te kijken of de varianties significante verschillen vertonen. Dit doe je tussen de resultaten van resp. labo1 en labo 2; labo 1 en labo3 en vervolgens tussen labo 2 en labo 3.

Indien de variantie niet significant verschilt kan een t-toets uitgevoerd worden waarbij van gelijke varianties wordt uitgegaan. Indien de variantie wel significant verschilt kan een t-toets worden uitgevoerd waarbij van ongelijke varianties wordt uitgegaan. (De data met de hoogste variantie altijd als eerste nemen)

Voor staal A kom ik met de F-toetsen tot een significant verschil in varianties tussen labo 1 en labo 3. Met de t-toetsen kom ik tot de conclusie dat er geen significant verschil tussen de gemiddelden van de drie labo's is.

Voor probleem 2 zou ik een soortgelijke aanpak kiezen.

Reageer