Springen naar inhoud

berekening staalbalk

• Log in om te kunnen reageren

John29

John29

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2014 - 19:26

Hallo mijn naam is John en ik heb van school een opdracht gekregen om een staalbalk te berekenen. deze gaat een muur vervangen met alles wat er boven op staat: Vloer, muur, zoldervloer, dak. ik heb hier een berekening van gemaakt maar zou heel graag willen dat er hier iemand effe naar zou willen kijken of ik het goed doe het gaat om de zwaarte van de balk, de doorbuiging en de oplegging. ik heb de berekening erbij gedaan dus bvd en graag hoor ik iets van jullie.
Groetjes John

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2014 - 22:11

Ik kan de berekening niet echt volgen maat je moet ook het kip effect in rekening brengen. Verder vind ik 5 N/mm² druksterkte van metselwerk vrij veel? Bevat deze waard veiligheden? (en zo ja welke, of zijn deze meegerekend met de belastingen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

John29

John29

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2014 - 18:43

Kip effect? die 5 n/mm² heb ik uit het tabellenboek verders zit er 1,2 op de pb en 1,5 op de vb en vanwege het afboeren is het gewicht van de oplegging verdubbeld.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2014 - 17:26

Ik kan je berekening niet volgen. Je schrijft best alles volledig uit en geeft formules op met symbolen.

Ik neem aan dat je dit bedoelt:

q = 21 kN/m + 11,2 kN/m (vast + nuttig)

In uiterste grenstoestand
q = 1,35 x 21 + 1,5 x 11,2 = 45,15 kN/m²
In gebruiksgrenstoestand
q = 21 + 11,2 = 32,2 kN/m

L = 3,05 m

UGT:
aangrijpend moment: ME = q L ² / 8 = 52,50 kNm = ( 52500984,375 Nmm )
weerstand biedend: MRd = 100815000 Nmm = 429 cm³ x 235 N/mm² / yM0

yM0 = 1,0

ME < MRd dus voldoet de spanningscontrole (plastische controle, klasse I profiel) met 52% benutting van de weerstand.

Hier moet je dus nog kip controleren (en dwarskracht)

GGT:
Doorbuiging = 5 q L4 / (384 EI) = 4.62 mm < L/300 en voldoet

OPM: eigengewicht werd niet meegerekend.

Veranderd door jhnbk, 22 januari 2014 - 17:30

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

John29

John29

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2014 - 21:39

dank je voor je uitleg de mijne is anders geformuleerd zo hebben wij het op gekregen maar jij komt dus op het zelfde uit dat het zo moet kunnen toch? alleen met die kip controleren zegt mij nog niet zoveel bvd John

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2014 - 21:56

Kip kan je je voorstellen als de doosnede die een zekere rotatie ondergaat, en voor instabiliteit zorgt. Berekening en controle gebeurt volgens Eurocode 3 zoals jhnbk reeds aanbracht.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2014 - 17:16

Ja, de ligger zou voldoen, alleen gebruik jij andere coëfficiënten 1,2 en 1,5 ipv 1,35 en 1,5 en een andere manier van schrijven.
Over het metselwerk spreek ik mij niet uit aangezien ik de door jou gebruikte principes niet ken. Ik neem aan dat die 5 N/mm² uit een NEN norm komt.

Kip kan je je voorstellen als de doosnede die een zekere rotatie ondergaat, en voor instabiliteit zorgt. Berekening en controle gebeurt volgens Eurocode 3 zoals jhnbk reeds aanbracht.

Uiteindelijk simpelweg knik van de flens die op druk wordt belast.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures