[scheikunde] Welke indicator?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Welke indicator?

Voor scheikunde moet ik een po maken, waarin ik het werkplan voor een titratie of kwantitatieve analyse moet maken, de basis hiervan snap ik, en de berekeningen over het algemeen ook, maar we moeten ook zelf bepalen welke indicator we gebruiken, nu is mijn vraag: hoe doe je dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Welke indicator?

Je zult eerst de pH moeten weten voordat je een keuze kunt maken welke indicator je gebruikt.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Welke indicator?

De stoffen die ik moet gebruiken bij de titratie weet ik: het is natronloog en oxaalzuur, maar als een zuur en een base reageren, wordt de PH dan niet gewoon 7?

Berichten: 772

Re: Welke indicator?

Neen dat klopt niet, enkel bij reactie tussen een sterke base en een sterk zuur ontstaat een pH van 7. Bij reactie van een sterke base, en een zwak zuur ontstaat een basische pH, afkomstig van de gevormde zwakke base. Deze is afkomstig van het uit de reactie ontstane natriumoxalaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Welke indicator?

Dus dan moet ik een indicator gebruiken die bij een hogere PH omslaat? Werkt dat dan andersom ook, als ik een sterk zuur met een zwakke base laat reageren, dat ik dan een indicator nodig heb die bij een lage PH omslaat?

Berichten: 772

Re: Welke indicator?

Je indicator zal inderdaad bij een iets hogere pH moeten omslaan. Inderdaad dit werkt ook omgekeerd bij een pH van het gevormde eindproduct lager dan 7 zal ook een andere indicator toegepast moeten worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Welke indicator?

Oké, dan snap ik het, heel erg bedankt!

Reageer