[scheikunde] base of zuur?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

base of zuur?

hoi!

ik heb eens een vraagje. ik moet een werkje maken voor school maar weet een paar dingen niet.

ik moet met de indicatoren fenolftaleïne, thee-extract en methyloranje weten of vaste zeep en afwasmiddel een zuur of een base is, maar ik weet niet wat het is of hoe je het kan zien. is fenolftaleïne zelf ook een zuur?

danku!!

Berichten: 772

Re: base of zuur?

De pH indicatoren zullen in een bepaald pH gebied een bepaalde kleur aannemen, en in een ander pH gebied een andere kleur. Iedere indicator heeft hierbij een specifiek omslaggebied. Zo zal fenolftaleine kleurloos zijn in het pH gebied 0 - 8,2. Boven pH 8,2 zal de oplossing paars kleuren. Deze indicator is dus geschikt voor het herkennen van basische producten. Methyloranje zal in het zure gebied een kleurverandering ondergaan

De zuurbase-indicatoren zelf (o.a. fenolftaleïne en methyloranje) zijn inderdaad zelf ook zwakke zuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: base of zuur?

Werk je op school met binas? Dan kun je tabel 52 gebruiken en kun je het zo aflezen. Moet je natuurlijk wel eerst de pH van je oplossing/mengsel weten ;)

Ik geloof dat de pH van zeep en afwasmiddel ergens in de buurt van 8,0 tot 10,0 zitten.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 3

Re: base of zuur?

bij fenolftaleïne kleurde de vaste zeep doorschijnend, bij thee-extract bruin-geel en bij methyloranje doorschijnend geel. Bij fenolftaleïne kleurde afwasmiddel ook doorschijnend, bij the-extract doorschijnend bruin-geel en bij methyloranje geel. wij hebben geen table ofzo gekregen. We moesten met die drie indicatoren een zuur, een base zuiver H2O toevoegen en aan de hand van die kleuren kunnen weten of dat afwasmiddel, vaste zeep een zuur of een base is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: base of zuur?

Geef de resultaten eens van die bepaling met een zuur, base en water eens dan.

Want op basis hiervan kan je beslissen hoe de indicatoren die jij gebruikt reageren op hun omgeving.

Hierbij horen nog de volgende vragen, voor je verder kan gaan:

- Wat weet je over de pH van

1. een zuur?

2. een base?

3. zuiver water.

Combineer nu je gegevens met deze drie bekende stoffen eens met de onbekende die je moet bepalen. Moet uit te komen zijn.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer