Springen naar inhoud

Vitamine C gehalte berekenen

• Log in om te kunnen reageren

loona

loona

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2014 - 16:36

Hallo,

Kan iemand mij helpen om de vitamine C gehalte te berekenen, ik heb namelijk een titratie gedaan met DCPIP oplossing en nu heb ik de begin waarde en de eindwaarde die ik van de beuret afgelezen heb. Dus ik weet nu dat ik bv. 14 ml 0.0005M DCPIP stockoplossing heb gebruikt om de kleur omslag te krijgen maar dan ik heb geen idee hoe moet ik de concentratie vitamine c berekenen. (ik heb 35ml monster gebruikt en daarin 50ml water toegevoegd en 1ml 1M azijnzuur).

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2014 - 17:15

Begin eerst maar eens met de reactievergelijking.

loona

loona

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2014 - 09:45

Ik weet niet precies wat de reactievergelijking is, maar de verhouding is 1:1 dacht ik.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2014 - 14:03

(Zoek hem even op, staat mooi voor je eventuele verslag) Die verhouding is inderdaad 1:1. Nu heb je een bepaald volume DCPIP-oplossing toegevoegd/getitreerd aan je vitamine C oplossing. Die DCPIP-oplossing heeft een bekende concentratie. Wat kun je met het volume en de concentratie uitrekenen?

loona

loona

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2014 - 17:46

Ik kan uitrekenen hoeveel mol DCPIP-oplossing is gebruikt in de titratie namelijk 0.0005M=mol/0.014L
mol DCPIP= 7*10^6 en dan?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2014 - 18:17

Hoeveel mol vit C heeft er dan gereageerd volgens de reactievergelijking?

loona

loona

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2014 - 18:34

Ook 7*10^-6 want de verhouding is 1:1 toch? en dan kan ik maal de mol massa van vitamine C doen (x

176,13) is

ongeveer 0,001g dus 1mg heb ik het zo goed? of moet nog maal verdunnings factor of zo iets ik weet niet zeker.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2014 - 20:21

Nu heb je inderdaad het aantal mol of gram vit C in je monster. Heb je daar eerst nog andere dingen mee gedaan voordat je aan de titratie begon? Met andere woorden, moest je het vit C gehalte bepalen uit bijvoorbeeld sinaasappelsap of een vitaminepilletje?

loona

loona

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2014 - 20:46

Nee eigenlijk en dat is een beetje raar dat ik de vitamine C uit lasagne moet bepalen das een project die wij de voedings waarden van drie verschillende soorten lasagne moeten bepalen.
Dus ik heb eerst 9g lasagne genomet en daarin 44ml fysiologisch zoutoplossing toegevoegd om een lasagne oplossing te kunnen maken. Van deze oplossing heb ik 25ml genomen en daarin 25ml demiwater toegevoegd plus 1ml 1M 99% azijnzuur. Das precies wat ik gedaan heb en daarna getitreed en hier heb ik getitreerd met alleen maar 2ml DCPIP-oplossing (niet 14ml zoals ik boven heb geschreven) dus hier de vitamine c gehalte= 1,8*10^-4g.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2014 - 22:59

Beetje raar, je hebt met 1/7e van 14 ml titrant getitreerd, zou je dan ook niet 1/7e van het eerder berekende aantal mol verwachten?

Verder heb je een verdunningsfactor van 44/25. In je lasagne-oplossing (en dus ook in die 9 gram lasagne) zit dus 44/25e meer vit C dan in je monster.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2014 - 14:42

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het forum voor huiswerk en practica en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

loona

loona

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2014 - 14:59

Ja is inderdaad raar, maar dat is omdat de experiment niet helemaal goed ging :| . Das eigenlijk mijn eerste project en wij moesten allemaal zelf de experimenten bedenken.
Maar nu kan ik dus de concentratie die ik heb maal 1,76 doen (dus 44/25) en dan heb ik de gehalte vitamine c in 9g lasagne toch?
En de verdunning factor, is dus de hoeveelheid zoutoplossing gedeeld door de hoeveelheid water die daarna is toegevoed?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2014 - 15:23

Neenee, de sloot water die je bij het uiteindelijke te titreren monster doet, maakt niets uit. Als ik een olympisch zwembad heb (zeg 50 kl aan gedestilleerd water), en ik kiep daar water bij dat in totaal 1 kg zout bevat, dan bevat dat hele zwembad nu 1 kg aan zout.

De enige verdunningsfactor waarvan hier sprake is, is het wegnemen van 25 ml uit je 44 ml stockoplossing.

loona

loona

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2014 - 15:30

Ohhh zo ok ik snap het
Heel erg bedankt voor je hulp.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures