Springen naar inhoud

vormingsenthalpie berekenen

• Log in om te kunnen reageren

kcydrebma

kcydrebma

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2014 - 18:33

Hallo,
ter voorbereiding van mijn examen Algemene Chemie was ik wat oefeningen aan het maken op vormings-enthalpie. De meeste oefeningen lukken, maar bij eentje kom ik steeds een foutief antwoord uit. De opgave luidt als volgt;

"25,0 mL van een 1,0M H2SO4 oplossing wordt toegevoegd aan 50 mL van een 1,0M NaOH oplossing bij 25°C. Hierbij stijgt de temperatuur van de oplossing tot 33,9°C. Gegeven is de specifieke warmte (= 4,18 J.g-1.°C-1) en de densiteit voor deze oplossing (= 1,00 g.ml-1).
H2SO4(aq) + 2NaOH(aq) → 2H2O(l) + Na2SO4(aq)
Bereken ΔH voor deze reactie (in kJ)."
Juiste antwoord: -11.10 kJ

Ik berekende deze opgave met de formule voor specifieke warmte-capaciteit;
q = specifieke warmte * massa * temperatuursverschil (met q=warmte)
Als massa nam ik 75 gram, aangezien de twee oplossingen samen 75ml geven en de dichtheid 1,00g/ml is.
Als temperatuursverschil nam ik -8,9°C.
Dit levert mij een uitkomst op van q= -2790,15 J, of dus afgerond -2,8 kJ.

Ik neem aan dat de ΔH die gevraagd wordt dus de warmte is?
Waar ga ik de mist in?
Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2014 - 12:43

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Microkuub

Microkuub

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2014 - 15:31

Wat je met de formule Q=mcΔT uitrekent is de hoeveelheid warmte die is vrijgekomen tijdens de reactie. Let hierbij overigens even op; je temperatuur verschil is +8.9ºC, en niet -8.9ºC, de temperatuur stijgt namelijk.
Wat je met +(!)2.8 kJ hebt uitgerekend is dus enkel de hoeveelheid warmte die is vrijgekomen tijdens de reactie.

de ΔH van een reactie wordt berekend met de formule ΔHreactie = ∑Hf(producten) - ∑Hf(reagentia)
Heb je een lijst met de vormings-enthalpiën (ΔHf) van de reagentia en producten? En kom je dan uit de voeten met deze formule?

kcydrebma

kcydrebma

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2014 - 17:45

Wat je met de formule Q=mcΔT uitrekent is de hoeveelheid warmte die is vrijgekomen tijdens de reactie. Let hierbij overigens even op; je temperatuur verschil is +8.9ºC, en niet -8.9ºC, de temperatuur stijgt namelijk.
Wat je met +(!)2.8 kJ hebt uitgerekend is dus enkel de hoeveelheid warmte die is vrijgekomen tijdens de reactie.

de ΔH van een reactie wordt berekend met de formule ΔHreactie = ∑Hf(producten) - ∑Hf(reagentia)
Heb je een lijst met de vormings-enthalpiën (ΔHf) van de reagentia en producten? En kom je dan uit de voeten met deze formule?

Die hebben we niet gekregen. En als we een tabel mochten gebruiken, stond het altijd expliciet in de opgave. Geen idee wat ik hier dan nog fout doe. :?

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1068 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2014 - 13:14

Bereken ΔH voor deze reactie (in kJ)."

Deze reactie is 1 mol zwavelzuur met 2 mol loog, niet?
Dus herstel je gegevens eens voor het feit dat jij geen 1 mol en 2 mol hebt gebruikt, maar......

Hiermee zeg ik dus dat je werkwijze niet onjuist is, trouwens. Maar nog niet af.

Wdeb

Veranderd door Wdeb, 26 januari 2014 - 13:15

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Natilla

Natilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2014 - 14:34

Ik zit met dezelfde oefening vast .. Kom ook hetzelfde als jij uit en niet -11 *10 kJ. (daarmee wil ik wel niet zeggen dat die oplossing van bb fout is hoor)

Veranderd door Natilla, 28 januari 2014 - 14:35

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1068 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2014 - 15:22

Hoi Natilla,

Heb je gezien dat hier een ander antwoord gegeven staat dan bij jou (zie andere topic)?

Daar heb je die factor 10 die ik bedoelde, daar.

Hoeveel mol zwavelzuur heeft er gereageerd bij de proef? En hoeveel energie kwam daar bij vrij? En dan mijn reactie van hierboven:

Deze reactie is 1 mol zwavelzuur met 2 mol loog, niet?
Dus herstel je gegevens eens voor het feit dat jij geen 1 mol en 2 mol hebt gebruikt, maar......

Natilla

Natilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2014 - 15:47

Nu wel een stomme vraag.. Er reageert toch maar 1 mol zwavelzuur? Waar halen jullie die 2 mol vandaan? (zo zie ik het: 2 mol NaOH, 1 mol zwavelzuur --> 2 mol water en 1 mol NaSO4 ) Of versta ik het helemaal verkeerd?

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1068 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2014 - 15:51

Nee hoor, mee eens. Die 2 mol ging toch om loog (dus natronloog)?

Microkuub

Microkuub

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2014 - 16:16

"25,0 mL van een 1,0M H2SO4 oplossing wordt toegevoegd aan 50 mL van een 1,0M NaOH oplossing bij 25°C.

de molverhouding is inderdaad 2 mol natronloog met 1 mol zwavelzuur, maar de hoeveelheden zijn géén 1 mol en 2 mol, maar minder, namelijk 25 mL van een 1.0 M oplossing en 50 mL van een 1.0 M oplossing.

Natilla

Natilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 15:08

Oeps had ik verkeerd gelezen. En ah denk dat ik het nu wel snap, gewoon dus aanpassen met het aantal mol dmv van de concentratie en V het juiste aantal mol berekenen? Maar als je juiste aantal mol hebt, hoe moet je die dan in de formule plaatsen? Want q = cmT of moet je dan de massa aanpassen?

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1068 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 15:15

Laat je berekening tot nu toe eens zien. Want dan kunnen we zeggen hoe je verder kan.

Wdeb

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures