Springen naar inhoud

bindingsenthalpie berekenen

• Log in om te kunnen reageren

kcydrebma

kcydrebma

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2014 - 18:45

Hallo, ik zit met een vraag.
In mijn cursus Algemene chemie bij het hoofdstuk over Enthalpie en Entropie staat een oefening waarvoor ik niet het juiste antwoord uitkom;

Bereken de ΔH° voor de synthese van chloroform met behulp van de bindingsdissociatie-energie tabel (tabel 7.1 in de slides hoofdstuk 8).
De reactie verloopt volgens de vergelijking: CH4(g) + 3 Cl2(g) → CHCl3(g) + 3 HCl(g)
ΔH° voor deze reactie is = ? kJ

Antwoord is; -327 kJ

Ik weet dat de enthalpieverandering van een reactie gelijk staat aan :
(som van bindingsdissociatie-energieën van reagentia) - (som van bindingsdissociatie-energieën van reactieproducten)

Dus ging ik in de gegeven tabel kijken naar de bindingsdissociatie-energie voor CH4, Cl2, CHCl3 en HCL. Zoals ik al dacht, vond ik alleen maar die van Cl2 en HCl.
Hoe moet ik nu die van CH4 en van CHCl3 vinden? Of hoe pak ik dit best aan?
Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2014 - 19:27

En als je niet zoekt naar de desbetreffende stoffen, maar naar C-H en C-Cl bindingsdissociaties?

kcydrebma

kcydrebma

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2014 - 19:34

En als je niet zoekt naar de desbetreffende stoffen, maar naar C-H en C-Cl bindingsdissociaties?

Ja die staan er wel tussen. Maar wat moet ik er dan juist mee? Tellen hoeveel bindingen er bijvoorbeeld in de reagentia zitten en deze optellen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2014 - 22:28

Jazeker. Schijnbaar vereenvoudigt men het probleem door aan te nemen dat verbroken/gemaakte bindingen de andere bindingen niet zullen beïnvloeden.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures