Springen naar inhoud

Q(koude) en warmtecapaciteit bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Litta

Litta

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2014 - 11:12

Hallo!

Ik moet de warmtehoeveelheid Q(koude) bepalen van het ijs van een kunstijsbaan.
Nu heb ik ΔT waar de baan mee wordt gekoeld van de machines (het warmteverlies).
nu is:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Hoe krijg ik nu die m*c en/of de capaciteit 'C'? Misschien iets met het debiet waar de (vloeibare) koude door de pijpen onder het ijs doorheen stroomt? (wat overigens de ΔT, het warmteverlies, bepaald)
Weet niet goed waar ik die gegevens vandaan moet halen. Hopelijk 1 van jullie wel!!!

Groeten!

Veranderd door Litta, 23 januari 2014 - 11:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2014 - 16:23

Het lijkt erop alsof je iets verkeerd interpreteert. Natuurkunde kent geen "kou".
Warmte (Q) noemen we de energie die van een voorwerp met hogere temperatuur naar een voorwerp met lagere temperatuur stroomt o.i.v. het temperatuursverschil.

In dit geval lijkt het erop alsof er een warmte stroomt van de lucht boven de ijsbaan naar het ijs, en om er dan voor te zorgen dat die ijsbaan niet in temperatuur stijgt laten we daar een (koel)vloeistof met nóg lagere temperatuur onderdoor stromen.

Hoe we jouw oefening moeten oplossen valt niet te zeggen als je ons niet de volledige, letterlijke opgave geeft.

de hele uitleg over warmte, temperatuur en wat daarbij hoort vind je overigens op een rijtje in de microcursus warmtecapaciteit (basisbegrippen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures