Moleculaire orbitalen metaalcomplexen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Moleculaire orbitalen metaalcomplexen

Hey allemaal

Ik vroeg mij iets af:

Als je een octaedrisch metaalcomplex beschouwt, en je stelt een energiediagram op, dan zullen de d-orbitalen van het complex deels verhogen en deels verlagen in energie. eg orbitalen zullen verhogen en t2g orbitalen verlagen, op zodanige manier dat de totale energie van de 3d-subschil toch behouden blijft. De verhoogde energie komt tot stand door repulsie van de metaalorbitalen met de liganorbitalen, en deze is groter voor t2g orbitalen, aangezien zij op de assen liggen, net zoals de liganden.

Maar de 3 p-orbitalen worden eveens gesplitst, in 3 ontaarde orbitalen met hogere energie dan voordien en 3 ontaarde met lagere. Mijn vraag is nu: hoe komt het dat er ook 3 ontaarde orbitalen zijn met lagere energie, aangezien de 6 liganden exact op de assen liggen, daar waar ook de p orbitalen liggen. Deze orbitalen zouden toch enkel maar kunnen toenemen door de elektronische repulsie?

http://s8.postimg.or...o5/IMAG0322.jpg

Alvast bedankt

Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Moleculaire orbitalen metaalcomplexen

het aantal orbitalen kan niet opeens toenemen (van 3 naar 6), behalve als er sprake is van een lineaire combinatie met (combinaties van) ligandorbitalen -> dan krijg je steeds een set dat daalt in energie, en eentje dat stijgt.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: Moleculaire orbitalen metaalcomplexen

Als ik je vraag goeg begrijp dan vraag je waarom de niet overlappende orbitalen op een lager energie niveau zijn gaan zitten. Dit kan veroorzaakt worden door backbonding met een hoog liggende lege pi* orbitaal van het ligand wat fungeert als electronen acceptor van electronen van het metaal. Resultaat is een sterkere M-L binding.

Reageer