Springen naar inhoud

Mechanica

• Log in om te kunnen reageren

IceTea

IceTea

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2014 - 21:15

Hallo , ik zit al vast bij het begin van volgend vraagstuk :
Een homogeen plank van 20kg wordt aan het einde ondersteund door de vloer en is aan de andere einde opgehangen aan een verticaal touw. Liz(50kg) staat op 3/4 van de lengte van de plank.
a. Wat is de spanning in het touw
b. Wat is de grootte van de kracht van de vloer op de plank

Ik heb de tekening met de aangeduide krachten in de bijlagen gezet. Maar volgens mij klopt er iets niet aan mijn krachten, aangezien ik er teveel onbekenden heb.
En voor de sin(theta) en cos(theta) is theta ni gegeven , dus daar zit ik ook vast.
Kan iemand helpen aub ? (examen binnenkort) liz.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2014 - 22:30

Weet je zeker dat die hoek nergens is gegeven?
Ook zonder die hoek is het natuurlijk wel te doen, al blijf je dan in je eindantwoorden zitten met een uitdrukking met die hoek erin, willekeurig voorbeeld 145 sinΘ newton.

Lengte van je plank is onbelangrijk. Ik mis in je plaatje overigens wel de zwaartekracht op die plank zelf.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2014 - 22:30

heb je de lengte van de plank of de lengte tot aan de muur gegeven? en waarom bem je die krachten aan het ontbinden?

IceTea

IceTea

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2014 - 23:40

Nee, enkel dit is gegeven..
Ik heb ze ontbonden omdat we dat bij andere oefn ook steeds zo deden...
enig idee hoe hoe het wel zou moeten zijn ? :roll:

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 januari 2014 - 00:10

Die hoek doet er toch niks toe? In de opgave zie ik ook niet dat de plank onder een hoek staat. Hij kan net zo goed horizontaal liggen. Hetgeen overigens voor de uitkomst niks uitmaakt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2014 - 07:51

Die hoek doet er toch niks toe?

Jawel. Zet de plank maar eens (ideaal) verticaal: dan is de spankracht 0 en alle kracht komt op het grondsteunpunt van de plank.

Maar misschien is het voor IceTea voldoende om uit te gaan van een horizontale plank. Suggestie: veronderstel dat de plank 8 m lang is en horizontaal ligt: kun je het dan wél berekenen? Zo ja, doe dan dezelfde berekening eens voor een plank van 12 m?

Nogmaals, vergeet in je schets de zwaartekracht op de plank niet.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2014 - 09:31

Voor je begint aan zulke vraagstukken is het natuurlijk wel handig als je weet wanneer je nu wel krachten ontbind en wanneer niet.

Wanneer en hoe je krachten ontbind hangt eigenlijk alleen maar af van hoe jij je assenstelsel definieert. Je kunt je assenstelsel neerleggen zoals je zelf wilt. Alleen moet je daarbij kijken dat je de meeste handige richting kiest. Bij dit vraagstuk bijvoorbeeld is het slim om je assenstelsel zo te kiezen dat de y as verticaal staat en de x as horizontaal. Op die manier hoef je de gegeven krachten niet te ontbinden.

De truc is dus eigenlijk om je assenstelsel dusdanig neer te leggen dat je zo min mogelijk krachten hoeft te ontbinden!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 januari 2014 - 16:51

Jawel. Zet de plank maar eens (ideaal) verticaal: dan is de spankracht 0 en alle kracht komt op het grondsteunpunt van de plank.

Nou ga je wel uit van een extreme situatie. Waarbij de zaak ook nog eens onbepaald is. Als je dan het touw wat harder aantrekt wordt de spankracht op het touw groter, en de steunkracht op de vloer minder.

IceTea

IceTea

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2014 - 17:23

de plank staat op de manier zoals het getekend is .. aangezien ik die tekening samen met de vraagstuk overgetypt heb uit de echte opgave ..

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 januari 2014 - 19:38

Okee, laten we daar dan vanuit gaan.
Dan gaat het dus om de vraag: doet de hoek er iets toe? En zoja , waarom, zo nee, waarom niet?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2014 - 23:16

Dan gaat het dus om de vraag: doet de hoek er iets toe?

Om de verwarring te beperken, ik trek mijn woorden terug. Heb teveel naar ladders tegen muren zitten kijken.
Nee, die hoek doet er niet toe. En die hoek doet er niet toe, omdat het touw verticaal omhoog trekt en de zwaartekracht verticaal omlaag werkt. In een steilere positie moet het touw weliswaar een kleiner moment leveren, maar omdat het touw dan ook een scherpere hoek met de plank zal maken betekent dat per saldo een ongewijzigde kracht. Het touw zal dus steeds de grond in dezelfde mate ontlasten als gevolg van het feit dat dat touw, in verticale richting hangend, een moment zal moeten leveren.

Kortom Ice Tea, los het gewoon op voor een horizontale plank.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures