Kansberekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Kansberekening

Zeer simpele oefening die ik dacht te kunnen, maar mijn uitkomst komt niet overeen met die uit de cursus.

Op hoeveel manieren kan je 40 euro onderverdelen in stukken van 2 euro over 4 spaarpotten.

Ik dacht een combinatie met 20 en 4, waar ik 4845 uitkom, maar dit is niet juist.

Iemand tips?

Berichten: 7.068

Re: Kansberekening

Begin met het simpelere probleem met 2 spaarpotten. Leg de 20 muntstukken op een rijtje. Je krijgt nu van mij een rietje. Je moet het rietje tussen twee muntstukken leggen of op een van de twee uiteinden. Alle muntstukken aan de ene kant van het rietje gaan in spaarpot 1, de rest gaat in spaarpot 2. Op hoeveel plekken kun je het rietje leggen? Op hoeveel manieren kun je dus de 40 euro (in muntstukken van 2 euro) verdelen over twee spaarpotten?

Doe nu hetzelfde voor 3 spaarpotten (ofwel 2 rietjes). Hoeveel plekken heb je voor het eerste rietje? Hoeveel plekken heb je voor het tweede rietje? (rietjes mogen bij elkaar liggen). Munten tussen de rietjes gaan in spaarpot 2. Munten links van beide rietjes gaan in spaarpot 1. De rest gaat in spaarpot 3. Op hoeveel manieren kun je de rietjes neerleggen? (Let op! een verwisseling van het eerste met het tweede rietje levert dezelfde situatie voor de spaarpotten op. Je telt dus dingen dubbel als je niet oppast).

Voor 4 spaarpotten heb je 3 rietjes nodig.

Berichten: 24

Re: Kansberekening

Ja, en zou je het antwoord gewoon kunnen geven aub?

Reageer