Dodelijke zonnestraling en magnetisch veld.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Dodelijke zonnestraling en magnetisch veld.

Laatst zat ik een documentaire te kijken over ruimtereizen en de gevaren die daartoe behoren. in deze documentaire werd benadrukt dat zogeheten "solar flares" dodelijk zijn voor mensen en dat het magnetische veld van de aarde voorkomt dat mensen een dodelijke straling krijgen. nou weet ik dat de aarde een magnetisch veld van 0.25 tot 0.65 gauss creëert en dat mensen al in staat zijn magnetische velden tot 100 gauss te kunnen creëren. nou vroeg ik mij af waarom deze magnetische velden niet op ruimteschepen of eventuele nederzettingen buiten onze planeet gebruikt kunnen worden om mensen te beschermen tegen deze dodelijke straling?

Berichten: 12.262

Re: Dodelijke zonnestraling en magnetisch veld.

Interessante vraag!

Ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de omvang van het veld, niet met de sterkte. Uiteraard is het eenvoudig mogelijk om rond een ruimteschip oid een magnetisch veld aan te leggen equivalent aan het aardmagnetische veld.

Verschil is dat de aarde magneet is die 6000 km lang is, en daarmee ook een breedte in die orde heeft*. Dit geeft een lange weg waarover geladen deeltjes afgebogen worden, waardoor deze uiteindelijk de aarde missen, of net raken met poollicht als gevolg.

* de exacte breedte is arbitrair, maar het staat in verhouding tot de 'lengte' van de magneet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Dodelijke zonnestraling en magnetisch veld.

Goede vraag inderdaad!

BenM gaf het al aan, omdat de afbuiging zeer sterk zal moeten zijn vanwege de geringe straal van het magnetisch veld, moet de veldsterkte heel veel groter zijn dan die van het Aardse veld, mogelijk meer dan 100.000 Gauss. En het is goed mogelijk dat een dergelijk sterk veld gedurende lange tijd, naast de invloed op de apparatuur, zeer schadelijk is voor de astronauten.

Hier een notitie van de universiteit van Chicago over dit onderwerp:
magnetic shielding.pdf
(302.99 KiB) 354 keer gedownload

Berichten: 12.262

Re: Dodelijke zonnestraling en magnetisch veld.

Interessant dat die velden zo sterk moeten zijn dat je daadwerkelijk wat merkt als je je erin beweegt. Statische magnetische velden zijn over het algemeen ongevaarlijk voor mensen, maar als je je binnen een ruimteschip beweegt zijn ze natuurlijk niet langer statisch (ten opzichte van je lichaam).

Uiteraard is het probleem met ongeladen deeltjes nog groter: daar doe je helemaal niets tegen afgezien van 'dikke muren' aanbrengen. Onze atmsofeer beschermt er ons op aarde tegen, maar daarbuiten heb je toch ettelijke meters bescerhemend materiaal nodig. Tot dusver is niets gedaan op het gebied van afscherming daartegen, zelfs in vliegtuigen loop je een meetbaar hogere dosis op dan op de grond, maar dat levert geen spectaculaire dosis op (tenzij je werkt in een vliegtuig wellicht).

Bij een ruimtereis heb je te doen met beide, en voor een reis naar bijv mars waarbij je ettelijke maanden onafgeschermd bent van neutrale deeltjes levert dat wel een aardige belasting op. Wat dat betreft maakt magnetische afscherming de puzzel niet helemaal compleet.
Victory through technology

Reageer