[scheikunde] oplossingen maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

oplossingen maken

Hallo iedereen,

Voor mijn eindwerk heb ik 3 oplossingen nodig elk van 1 mol/l.

ZnSO4

CuSO4

KCl (deze alleen om een zoutbrug te maken)

Het is misschien stom van me maar hoe maak je zo n oplossingen juist? Deze waren altijd op voorhand gemaakt, ik veronderstel dat dit helemaal niet moeilijk is.

Dank je

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplossingen maken

1) Verwacht je dat deze drie stoffen als zout in de kast te vinden zijn?

2) Wat is het molgewicht van al deze stoffen?

3) Hoeveel van elke oplossing dien je te maken?

4) Als elke oplossing 1 mol/l moet zijn, hoeveel mol heb je dan van elke stof nodig als je de volumes van 3) meeneemt?

5) Nu je het aantal mol van elke stof weet (punt 4) en de molmassa van de stoffen (punt 2) hoeveel gram heb je dan van elke stof nodig?

Het daadwerkelijke maken: los de stoffen in de helft van het benodigde volume op, en vul dan aan tot het gewenste volume. Dit om vloeistofexpansie/contractie te compenseren.

Succes met je batterij, schuur voordat je je metingen doet je elektroden goed op :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplossingen maken

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 7

Re: oplossingen maken

Fuzzwood schreef: zo 26 jan 2014, 15:53
1) Verwacht je dat deze drie stoffen als zout in de kast te vinden zijn?

2) Wat is het molgewicht van al deze stoffen?

3) Hoeveel van elke oplossing dien je te maken?

4) Als elke oplossing 1 mol/l moet zijn, hoeveel mol heb je dan van elke stof nodig als je de volumes van 3) meeneemt?

5) Nu je het aantal mol van elke stof weet (punt 4) en de molmassa van de stoffen (punt 2) hoeveel gram heb je dan van elke stof nodig?

Het daadwerkelijke maken: los de stoffen in de helft van het benodigde volume op, en vul dan aan tot het gewenste volume. Dit om vloeistofexpansie/contractie te compenseren.

Succes met je batterij, schuur voordat je je metingen doet je elektroden goed op :P
Enorm bedankt voor het snelle antwoord. (En sorry voor mijn late antwoord).

Met deze kan ik verder. Je gebruikt toch gewoon water eh?

Waarschijnlijk een zeer stomme vraag maar ik weet het gewoon echt niet meer omdat andere mensen echt verschillende dingen zeiden en ik dus helemaal in de war ben.

Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplossingen maken

Als je er precieze metingen aan wil doen, stroommetingen of potentiometrie van eniger aard, pak liever demiwater. De ionen in kraanwater zullen niet zo gauw storen, maar beter het zekere voor het onzekere.

Berichten: 7

Re: oplossingen maken

Fuzzwood schreef: ma 24 mar 2014, 22:11
Als je er precieze metingen aan wil doen, stroommetingen of potentiometrie van eniger aard, pak liever demiwater. De ionen in kraanwater zullen niet zo gauw storen, maar beter het zekere voor het onzekere.


Enorm bedankt! :)

Reageer