[natuurkunde] Werktuig krachtberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Werktuig krachtberekening

Hallo,

Ik zit me al de hele middag dood te staren op onderstaande opdracht. Ik weet dat ik de constructie op elke pen los moet maken en daarvan een VLS tekenen, alleen met de momentvergelijking van de bovenste hendel loop ik al vast.

Het eerste gedeelte heb ik: ΣMa=0 : F * (125+110) - Fbd * ... = 0

De afstand tot aan punt A weet ik bijvoorbeeld niet te vinden. Kan iemand mij verder helpen?
opgave schaar.png
opgave schaar.png (121.44 KiB) 517 keer bekeken

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

met het alleen losmaken van de bovenste handgreep kom je er niet. Sowieso kun je zoals je zelf al zei niet bepalen wat de loodrechte afstand van de kracht in BD tot punt A is, en daarnaast werken er 4 onbekenden in de bovenste handgreep en je hebt maar 3 vergelijkingen.

Begin eens vanaf de onderste hendel te kijken. (Knooppunt D)

De ''stang'' BD is een tweekrachten element. Dat wil zeggen dat er twee krachten op werken die evengroot en tegengesteld zijn

Berichten: 9

Re: Werktuig krachtberekening

Oke, duidelijk inderdaad. Nu heb ik van de onderste een VLS gemaakt en daar zitten 2 onbekenden en 1 bekende in als ik het goed heb? Onbekenden: Fpons en de kracht in BD, en als bekende F. Daarna ging ik de momentvergelijking om punt A opstellen en dan valt Fpons weg omdat die met zijn werklijn door punt A loopt. Alleen loop ik weer vast met de afstand van kracht BD tot aan punt A...

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

Vergeet de hele bovenkant en de ponskracht van het werktuig. Knip punt D eruit en analyseer dat punt eens. Daar zitten in eerste instantie 2 krachten. 1 bekende F(250N) en 1 onbekende F(BD).

De F(BD) kun je ontbinden in een verticale en horizontale component

Berichten: 9

Re: Werktuig krachtberekening

Maar dat zou dan betekenen dat in punt D, de horizontale component 0 is omdat er verder geen andere horizontale krachten in dat punt werken. En verder volgt dan dat de verticale component 250 N is in tegengestelde richting als F. Hoe kun je daar mee verder?

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

dat was inderdaad te snel gezegd van mij... Je hebt eigenlijk wel een hoek gegeven waaronder BD staat. Je hebt namelijk de hoogte b gegeven en de hoogte (c+d). Daarmee kun je de hoek berekenen waaronder BD staat. Als je dan de horizontale en verticale componenten als functie van F(BD) schrijft kun je je momentenstelling opzetten rond A en daarmee F(BD) berekenen.

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

je hebt niet toevallig het antwoord op deze vraag?

Berichten: 9

Re: Werktuig krachtberekening

Op deze wel, maar ik moet een andere doen met andere waardes.

Fpons = 534.5 N en Fbd = 604.3 N

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

Naamloos.png
Naamloos.png (94.22 KiB) 477 keer bekeken
Zie je de driehoek die ik heb getekend? Gebruik deze om de hoek waaronder BD staat te berekenen. Als je deze hebt kun je de componenten x en y van F(BD) als functie van F(BD) schrijven. Je krijgt dan iets als

x component van F(BD) = cos (......) * F(BD)

y component van F(BD) = sin (........) * F(BD)

Berichten: 9

Re: Werktuig krachtberekening

Oke dat heb ik gedaan:

90 - arctan(110/58) = 27.8 graden.

Dus dat zou dan betekenen dat de x component = cos (27.8) * F(BD) wordt en de y component: sin(27.8) * F(BD) wordt?

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

klopt

Berichten: 9

Re: Werktuig krachtberekening

En dus de momentvergelijking: ΣM(A)=0 : 250 * 0.235 + sin (27.8) * F(BD) * 0.235 + cos (27.8) * F(BD) * 0.014 = 0 ?

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

nee. Je hebt nu de som van de momenten om punt A. Al je termen zijn van hetzelfde teken en je afstanden kloppen niet.

Berichten: 9

Re: Werktuig krachtberekening

Voor de duidelijkheid, ik had een momentvergelijking opgesteld van het VLS van het onderste gedeelte. Of was dat niet de bedoeling? En omdat de krachten allemaal aan dezelfde kant van het draaipunt zitten, hebben ze toch allemaal hetzelfde teken? (Ik heb tegen de klok in als positief gesteld).

Berichten: 581

Re: Werktuig krachtberekening

Je kunt je momenten bepalen om punt A en dan het onderste deel nemen (al zou ik gewoon stang AB losmaken en dan de momenten om A nemen). Maar als je je momenten om punt A neemt van het onderste stuk dan klopt het ook niet wat je gedaan hebt.

Als je zegt dat tegen de klok in positief is, dan veroorzaakt de 250 N een positief moment rond A. De x component van BD veroorzaakt ook een positief moment, maar de y component (wijst naar onder) maakt dan een negatief moment.

Reageer