[scheikunde] Reactie balanceren in zuur of basisch midden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Reactie balanceren in zuur of basisch midden

Hoi,

Kan er iemand mij uitleggen hoe je dat doet?

Ik snap hoe je een reactie moet balanceren, maar ik raak wel in de knoop als er bij staat zuur of basisch midden....

Neem nu vb

Zn + VO(2-) + H(+) --> Zn(2+) + V(3+) +H2O

Hoe moet je dat balanceren in zuur midden? Ik snap niet goed wat dat betekent...

Mijn oplossing: Ik dacht gewoon de coëfficiënten erbij noteren zoals je normaal een reactie balanceert: dus

1 Zn + 1 VO(2-) + 2 H(+) --> 1 Zn(2+) + 1 V(3+) + 1 H2O

Dan heb je Zn: links 1 en rechts 1, V: links 1 en rechts 1, O: links 1 en rechts 1, H: links 2 en rechts 2.

Maar als ik dit met de correctiesleutel vergelijk dan is dit verkeerd. Hoe moet je het dan wel doen?

Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Reactie balanceren in zuur of basisch midden

In zuur midden betekent gewoon dat er H+ beschikbaar is. En dat heb je al staan.

Maar wat je vergeet, is de regel vooraf=achteraf. En vergeet dan niet dat het niet enkel om atomen, maar ook hun bestandsdelen niet weg kunnen/ontstaan kunnen bij een chemische reactie.

Helpt dit een beetje?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie balanceren in zuur of basisch midden

Kijk eens naar de lading links, kijk eens naar de lading rechts. Gebruik H+ om de lading links aan te vullen en water rechts om voor H+ te compenseren.

Verdubbel de reactie desnoods als je met een oneven aantal H+ links zit.

Berichten: 39

Re: Reactie balanceren in zuur of basisch midden

Maar als je die ladingen dmv H hebt aangepast, dan moet je ook daarna die H20 Ook aanpassen om een gelijk aantal H's te krijgen of mag ik dat dan zo laten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Reactie balanceren in zuur of basisch midden

Idd, Gewoon meer water laten ontstaan dan.

Waarom voor beginners (lekker kort door de bocht dus, maar wel op de basisprincipes gebaseerd):

Verschillende elementen in je vergelijking hebben vooraf een andere lading dan achteraf Zie bijvoorbeeld het vaste Zn-atoom vooraf, die heeft dertig elektronen. En het zink-ion heeft er maar 28. Dus moeten er twee aan een andere stof zijn weg gegeven. Regelmatig moet de stof die de elektronen ontvangt hierdoor veranderen, hij was immers stabiel vooraf, dus voor een nieuwe stabiele structuur achteraf moet zijn bouw aangepast worden. Vaak scheelt dit in bindingen, zoals bijvoorbeeld bij jou het vanadium, die vooraf nog aan zuurstof gebonden zit en achteraf niet. Dus is dat zuurstof kwijt geraakt, maar dat gaat niet zomaar. Wat blijkt: H+ kan die zuurstof goed hebben. En dan vormt die water.

Als je aan RedOx-reacties toe bent, kom je erachter dat er handige tabellen en trucjes bestaan voor het oplossen van dit soort vragen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie balanceren in zuur of basisch midden

Natilla schreef: ma 27 jan 2014, 16:28
Maar als je die ladingen dmv H hebt aangepast, dan moet je ook daarna die H20 Ook aanpassen om een gelijk aantal H's te krijgen of mag ik dat dan zo laten?


Natuurlijk ook aanpassen; dit is scheikunde en geen kernfusie waarbij elementen verdwijnen/ontstaan. ;)

Reageer