Springen naar inhoud

Warmte Terug Winning na vacuumpomp

• Log in om te kunnen reageren

D de Vries

D de Vries

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2014 - 11:54

Al een poosje loop ik met het idee:

Om de koeien te melken wordt een vacuümpomp gebruikt, de lucht die deze uitblaast naar buiten is warm ca 55-60 Graden Celsius.

Het melken duurt ca 1.45 uur. Tijdens het melken wordt geen warm water gebruikt.
Direct na het melken wordt ca 70 liter heet water (ca 85*C) gebruikt om de installatie te reinigen. Dit warm water wordt opgewarmd in een boiler welke op zijn beurt wordt verwarmd door een cv installatie.

Nu is mijn idee om direct op de uitgaande lucht van de vacuümpomp een oude gasboiler te plaatsen, van deze de gas brander verwijderen en onderaan een dichte aansluiting te maken op de vacuümpomp, op de boven kant ook een aansluiting maken zodat de lucht via de bestaande buis naar buiten gaat.

Op de aangepaste boiler (100 liter) komt de koud water aansluiting, de warm water aansluiting gaat naar de ingaande aansluiting op de bestaande boiler.
PS vacuümpomp en cv boiler staan bijna naast elkaar.

Nu is de vraag gaat dit werken?
Wat wordt ongeveer de temperatuur van het water in het vat boven de vacuümpomp.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5368 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2014 - 15:08

Of het de moeite waard is, hangt vooral af van de hoeveelheid warme lucht die die vacuümpomp produceert. Er zou een eerste "natte vinger" schatting gemaakt kunnen worden aan de hand van het vermogen van die pomp:

70 liter water opwarmen van 15 naar 55 graden kost zonder enig verlies ongeveer 3,2 kWh. Als je met 1.45 uur bedoelt 1 uur en drie kwartier, dan moet je per uur dus ongeveer 1,8 kWh energie toevoegen aan dat water.

Als het vermogen van die pomp flink wat kWh is, kan het dan in theorie de moeite waard zijn om het water zeer langzaam door die gasboiler te laten stromen (zo'n 0,6 liter per minuut) en het zo op te laten warmen. Maar het rendement van die verwarming zal in de praktijk vanwege het geringe temperatuurverschil laag zijn, want de energie-inhoud van die warme lucht zal bij lange na niet geheel gebruikt worden (de lucht verlaat de warmtewisselaar immers niet met een temperatuur van 15 graden, maar waarschijnlijk nog boven de 35 graden gemiddeld) . Ik vermoed dat een totaal rendement van 25% al een hoge schatting is.

Bottom line is: Als die pomp weinig energie verbruikt, is het de moeite niet waard. Is het vermogen van die pomp flink wat kWh's dan zou je eens wat verder kunnen rekenen.
Motus inter corpora relativus tantum est.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2014 - 17:22

Met lucht van 55 graden ga je natuurlijk geen water op 80 graden krijgen. Dat is heel slecht bruikbare warmte.

Daar komt nog bij dat de koeling van de pomp niet berekend is op een tegendruk door je warmtewisselaar, je zou het systeem daarmee serieus kunnen beschadigen.

Als je serieus denkt dat dit een mooie ontwikkeling is, ga dan eens bij Van der Lely praten, die ontwikkelen deze soort apparatuur.

D de Vries

D de Vries

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2014 - 19:16

Het is niet de bedoeling om het water op 80 graden te krijgen, 45 graden zou al mooi zijn. Zoals ik het voor ogen heb krijgt de uitlaat kant geen extra tegen druk.
De buis die in de bewerkte boiler gaat (vanaf vacuümpomp) gaat eerst nog een stukje omhoog, ca halverwege de hoogte van de boiler.
De buis voor de afvoer van de lucht wil ik door laten lopen tot bijna onder in de boiler. ( Warme lucht wil omhoog)

Het vermogen van de elektro motor is 2,5 kW.
Het water stroomt niet maar staat stil ca 100 liter.

Als de huidige boiler het voor verwarmde water van ?45 graden verder moet opwarmen naar ca 85 graden scheelt al de helft aan gas.

Gas verbruik op de boiler zoals nu is 3,6m3 /dag. X365 =1314m3 /jaar Indien het werkt wordt dit ca 657m3,
besparing =657* E0,64 (gasprijs) = E420,-

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2014 - 23:10

Stillstaand water is niet handig, tegenstroom in een warmtewisselaar is effectiever. En elke verandering in de uitstroom van de hete lucht verandert de koelkarakteristiek. Als je eens in de 10 jaar een pomp laat sneuvelen ben je van je hele voordeel af! Om niet te spreken over de rest van de investering.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5368 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2014 - 00:32

Het vermogen van die motor mag dan 2,5 kWh zijn, het lijkt mij niet dat dit volcontinue verbruikt wordt.
De gemiddeld verbruikte energie zal voor een deel in warmte worden omgezet.
Vervolgens zal weer een deel van deze warmte afgevoerd worden met de koellucht.
Een (relatief gering) deel daarvan kan worden benut worden om de lamellen in die boiler te verwarmen.
En daarvan gaat dan weer een deel daadwerkelijk het stilstaande water in.

Al met al lijkt mij het rendement bijzonder laag te worden, en de moeite niet waard.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2014 - 14:48

Ik vrees dat het hem met die lucht echt niet gaat worden, het is gewoon te weinig om interessant te zijn.

Vermoeddelijk gebruikt deze pomp de uitgeblazen lucht ook als koeling voor zichzelf. Een zinnigere oplossing zou het gebruiken van een watergekoelde pomp zijn, waarbij het uitstroomwater vervolgens verder verhit kan worden. Dit lijkt me echter niet mogelijk bij een bestaande installatie, maar wellicht is het bij afschrijving+vervanging iets om over na te denken.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures