Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 400

Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Ik heb dit bij wiskunde geplaatst omdat de andere afdelingen als 'politiek en economie " de lading niet helemaal dekte dacht ik. Maar als de moderator dat vindt dan kan het ook daarheen verplaatst worden, of naar waar hij/zij dit wel goed vind passen.

Het wordt bij losse medewerkers zoals vakkenvullers en pizza bezorgers wel gedaan dat vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij het uurloon uit te betalen.

Op zich geen probleem , en makkelijker voor de werkgever.

Maar volgens mij wordt dit verkeerd berekent.

Ik weet niet precies hoe het berekent wordt maar vermoedt aan de hand van hoe het bij mijn zoon gaat ( +9% voor gemiste vakantiedagen en +8% voor vakantietoeslag).

Mijn vermoeden is dit: bij 20 vakantiedagen en 8% vakantiegeld wordt van de 261 werkzame dagen per jaar 20/261 gedaan van het bruto uurloon en 8% van bruto uurloon voor vakantiegeld.

Ik heb een spreadsheet gemaakt over hoe het berekent zou moeten worden om gelijke beloning te geven aan gelijk werk, wat volgens mij het uitgangspunt is of zou moeten zijn.

Hier copie van een voorbeeld van Jan en Case daarin beschreven.

Graag wilde ik dat mogelijk een leraar salaris-administratie hier op dit forum mij de huidige berekening excact uitlegt , en eens vergelijkt met mijn berekening.

Ook tijdens dit bezig zijn hiermee beredeneert dat de losse medewerker ook gemiste feestdagen heeft, gemiddeld per jaar bijna 6, en heb dat dus ook meegenomen in de berekeningen. Kom dan tot een minimum van 20% bijtelling bij brutoloon in plaats van de 17% .

Voorbeeld : Jan en Case werken beide voor de zelfde werkgever full-time.

Jan krijgt zijn vakantiegeld in mei en 20 vakantiedagen. En werkt van de werkzame dagen per jaar, Gemiddeld 6 feest-dagen niet .

Case werkt precies hetzelfde maar heeft afgesproken dat hij vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon geteld krijgt , en als hij dus niet werkt , hij dus niet betaald krijgt. Dit is te vergelijken met de losse medewerker die zo betaald krijgt .

Voor de duidelijkheid ronden we werkzame dagen per jaar af naar 260 , vakantiegeld 8% .

Jan krijgt als totaal loon 260 daglonen x1.08=280,8 daglonen per jaar bruto. Jan werkt daarvoor per jaar 260 werkzame dagen min 20 vakantiedagen min gemiddeld 6 feestdagen per jaar = 234 dagen.

Zoals het nu berekent wordt krijgt kees bijtelling op zijn loon voor vakantiedagen 20/260=7,69% bijtelling en 8% over dagloon is bij elkaar 15,69% bovenop zijn loon dus dagloon Case is 1,1569x dagloon Jan.

Als Case nu zelfde werkt als Jan dus 234 dagen per jaar, dan verdient hij 234 x 1,1569=270,71 daglonen per jaar. Dit is 10,09 daglonen minder dan Jan.

Ra Ra waar is dat bebleven. Case had eigenlijk 280,8/234=1,2 dus 20% bij zijn loon opgeteld moeten worden om gelijk beloond te worden als Jan.

Dit toont aan dat de huidig algemeen gebruikte methode fout is en de losse werknemer benadeelt wat bij minimumloon er voor zorgt dat de losse werknemer ( Case) eigenlijk minder dan het minimum loon betaald krijgt , wat verboden is.

Zelfs als de feestdagen niet meegeteld worden, dan nog is de berkening fout, Case zou dan 240 x1,16 =278,4 dus 2,8 daglonen minder dan Jan voor het zelfde werk. Dit komt door de vakantiedagen van werkzame dagen gerekent ipv werkelijk te werken dagen, en 8% vakantiegeld te nemen van het bruto uurloon ipv van Bruto uurloon + toeslag voor gemiste vakantiedagen.

Dus graag controle van deze beide berekeningen en jullie oordeel.

Het spreadsheet heb ik bijgesloten , maar pas op , is niet beveiligd, dus alleen gele vlakjes invullen.
Bijlagen
vakantiegeldenloonbijtelling.xls
(58 KiB) 674 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Ik kom ook op 17 % uit: neem bijvoorbeeld dagloon 100,=

Jan verdient, 260 dagen maal 100,= is 26.000 euro per jaar

krijgt vakantiegeld 8 % dan is het totaal per jaar 26.000 + 8%( 2080,=) is 28.080,= per jaar

Case werkt 260-20 is 240 dagen per jaar en wil per dag uitbetaald worden:

dan krijgt Case 28.080 gedeeld door 240 en dat is 117,= euro per dag.

Dus als Case 117,= euro per dag krijgt verdient hij ook inclusief vakantie geld en 20 dagen: 28.080,=

Het verschil tussen Jan en Case is dus 17 euro per dag, en tov 100,= euro is dat 17 %
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Maar ik ga er ook van uit dat Case de feestdagen niet werkt. en dan werkt hij maar 234 dagen ( 6 feestd gemm).

Dan 28080/234=1,20 dus 20% .

En die 17 % was van mijn zoon die mogelijk , voor zover ik terug kan rekenen van 23 vakantiedagen uitgaat met de foute berekening. Hier in het voorbeeld 16% gebruikt , dus die 17 % van jouw is dus al bewijs dat het zoals het nu berekent wordt fout is.

Over de feestdagen valt te discussiëren of die altijd meegerekent moeten worden.

240x116= 27840 dus nog 340 euro te weinig.

Komt er dus maar net op neer met welk aantal vakantie- en feestdagen je rekent.

Heb berekening van vakantiebonnen voor de bouw gevonden , en die blijken dus al tientalle jaren goed te rekenen. Rekenen ook zoals jij doet wat wel zo overzichtelijk is en komt met 25 vakantie en 7 feestdagen uit op 23,16% , tot op de honderdste gelijk aan mijn berekening .

Verschil daar is dat die 23,16 % in een fonds gestort wordt , waar de werknemer het bij vakantie uit kan halen.

Bij het All in loon ( zo noem ik het voortaan maar) krijg je die 23,16% dan direct bij het uurloon.

Dus eigenlijk qua berekening een op een te vergelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Let wel op dat het wettelijk aantal vakantie dagen 20 is, en feestdagen inderdaad vaak niet worden meegerekend.

Zeker bij los vaste medewerkers, contract nalezen. In de bouw was het geregeld in de CAO
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Die feestdagen heb ik ook al ergens gelezen dat dat in CAO geregeld is en zelfs niet eens verplicht.

Maar nu net volgende gevonden op FOK-forum , waar ik dit ook aangekaart heb in die zelfde afdeling.

Blijkt AH voor All-in loon zelfs 32,97 % bijtelt dus chapeau .

AH had met vakbonden geschil en rechter heeft beslist dat AH All in loon mocht toepassen op voorwaarden die ook voor anderen gelden . Een daarvan is dat de werknemer er niet financiëel nadeel van mocht ondervinden.

http://forum.fok.nl/topic/2078388

Dus AH telt blijkbaar en vakantie en feestdagen mee en daarover vakantiegeld, maar plus nog zelfs toeslagen voor bijvoorbeeld zondag en na een bepaalde tijd en nog het een en ander mee, want dit is wel erg hoog.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Ik heb dit onderwerp in de afdeling wiskunde gezet , omdat in discussie beweerd wordt dat ik verkeerde dingen bij elkaar optel.
Daarom hoop ik dat een professor wiskunde het eens wil nakijken, dan is er iemand met autoriteit op dat gebied die de juistheid kan bevestigen, wat ik dan weer verder kan gebruiken in discussie met vakbonden en zelfs al melding gemaakt bij inspectie SZW, verloopt echter allemaal erg stroef.  Zelf denk ik dat zelfs een 2e graads wiskunde-leraar dit nog wel kan zien.  Maar er zullen ook wel juristen rondwaren op dit forum die de kansen in rechtzaken kunnen inschatten.
Mogelijk docenten salaris-administratie, die all in loon berekeningen doceren.
Als ik die kan overtuigen , gaat het balletje ook verder rollen, want nu zit het aardig vast.
Meeste reageren niet eens, en de reacties die ik krijg verschuilen zich achter dat het in overleg met vakbonden gedaan wordt.

Berichten: 4.246

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

jadatis schreef: Daarom hoop ik dat een professor wiskunde het eens wil nakijken, 
Misschien kan je dit het beste aankaarten bij een universiteit.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

dit is geen wiskunde maar arbeidsrecht. 
 
De uitkomst hangt ervan af hoeveel procent je uitbetaald krijgt over wát. 
 
Een vaste werknemer die 90 eenheden werkt en 10 eenheden doorbetaald vrij heeft, en over dat betaalde 8% vakantiegeld ontvangt, verdient dus 108 eenheden. 
Een losse werknemer die 90 eenheden  werkt en alleen dát krijgt betaald, moet dus óver die 90 nog in totaal 20% toeslag ontvangen om net als zijn vast aangenomen collega aan 108 eenheden te raken. 

Opmerking moderator

verplaatst naar rechtwetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon rekenen

Dat is dus de goede berekening die 108 eenheden betaald krijgen voor 90 eenheden werk.
De foute is    10% bijtelling op gewerkte eenheid voor vakantiedagen, en 8% per eenheid voor vakantie-bijslag/geld.
Dan dus 90+ (10% van 90=9 eenheden) +(8% van 90=7,2 eenheden)= 106,2 eenheden in plaats van de 108 eenheden die de all in werknemer zou moeten krijgen om geen financiëel nadeel van all in loon te ondervinden.
En dan heb ik het nog niet over de meest 7 officiële feestdagen die niet meegerekent worden.
 
Ik heb het vandaag aangekaart bij de afdeling Economie van de universiteit van Amsterdam ( omdat ik die met google het eerste tegenkwam), na via chat gesprek gevraagd te hebben welke afdeling ik daarvoor moest benaderen.
 
Hoopte eigenlijk dat er op dit forum de juiste mensen dit zouden lezen, en wanneer ik die overtuigd had, dat die hun autoriteit konden laten gelden .
Je gelijk hebben en je gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen, heb ik ontdekt, verloopt erg stroef om zo iets bij de juiste mensen te krijgen.
 
Bijgevoegd heb ik mijn laatste spreadsheet waarin ook Part-time factor te berekenen en een berekening over hoeveel je moet apart zetten van je periode-loon om uit te halen bij vakantie.  Dan doe je zelf wat bij de vakantiebon methode in de bouw gedaan wordt/werd, daar ook toeslag in fonds.
 
Dan kom ik de vakantiedagen tegen die bij ADV dagen , terug gerekend naar uren per week geen bijvoorbeeld 24 reguliere werkdagen zijn maar 22,2.
een werkdag wordt algemeen gezien in de huidige berekeningen als werkweek gedeeld door 5 dus bij 19,5 ADV teruggerekent van 40 urige werkweek wordt 37 uur dan 37/5=7,2 uur en dus geen 8 uur.
Staat dit in contract als dagen of in arbeids-overeenkomst, dan haalt volgens mij een beetje advocaat dit zo onderuit.
Beter is dan ook om in het contract of arbeids-overeenkomst alleen van vakantie-uren te spreken, voorkomt verwarring en juridies niet stuk te krijgen.
Ook bij het naar buiten brengen naar de ( toekomstige ) werknemers dient dit duidelijk gebracht te worden , om geen valse verwachtingen te kweken.
allinloonplus.xls
(97.5 KiB) 518 keer gedownload
 
allinloonplus1.PNG
allinloonplus1.PNG (53.41 KiB) 1082 keer bekeken

Reageer