Springen naar inhoud

Vet onrechtstreek naar glucose omzetten?

• Log in om te kunnen reageren

GordonGekko

GordonGekko

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2014 - 17:08

Goeiemiddag iedereen,

Ik had een vraagje omtrent de afbraak van vet in ons lichaam.
Ik weet dat vetzuren omgezet worden naar co-enzyme A en dat daaruit geen glucose kan gemaakt worden in de mens (door een enzym die onbreekt)

Mijn vraag is nu of er uit puur vet in ons lichaam dan wel glucose kan gemaakt worden?

Als vet (TAG) geoxideert wordt wordt dat dan omgezet naar een 2-monoglyceride en 2 vetzuren of wordt TAG omgezet naar 3 vetzuren en glycerol?

Indien het dit laatste is kan vet dus netto voor glucoseproductie zorgen aangezien glycerol via de neoglucogenese kan omgezet worden tot glucuse.

Iemand enig idee hoe het nu precies zit?

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2014 - 17:16

Oei, de details die je vraagt over de omzetting zijn voor mij te veel gevraagd. Even globaal daarom: zelfs als de C3 glycerol kan worden omgezet in een C6 suiker, zijn dat slechts 3 van de ~50 koolstofatomen uit een vet die worden gebruikt. Ik zou dat geen "omzetting" van vet in glucose noemen!

GordonGekko

GordonGekko

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2014 - 17:38

Aha inderdaad daar heb je gelijk in. Veel glucose zal het indien het dus mogelijk is zeker niet zijn. Veel energie uit de eventuele glucose uit vet dus ook niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures