Fijn stof/gasdeeltjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Fijn stof/gasdeeltjes

Beste mensen,

Ik ben Ilias en zit in het laatste jaar tos Industriële wetenschappen. Als GIP (Geïntegreerde proef) oftewel als overkoepelend eindwerk, ben ik bezig om ecologisch fijn stof en dergelijke gasdeeltjes te verwijderen uit de atmosfeer die worden uitgestoten door de auto's. Dit gaat d.m.v een ESP (elektrostatische precipitator). Dat zijn elektrodes waar een hoge spanning op staat (10-30kV), wat natuurlijk op groot en/of industrieel vlak is. Het gas/rook word dan negatief geladen en gaat naar een positief geladen wand, waar de deeltjes vervolgens met dergelijke systemen worden afgehaald.
eenvoudig schema.png
eenvoudig schema.png (86.45 KiB) 782 keer bekeken


Mijn vraag is vervolgens, omdat ik ook een praktisch werk wil maken en dus zelf een kleine versie wil bouwen, hoeveel Volt ik precies op de elektrodes zal moet zetten en met welk debiet de rook dan het beste er doorstroomt. Een suggestie van welk soort rook ik het beste kan gebruiken is natuurlijk ook van groot belang.

Ik ben niet zeker of het onder het geschikte topic geplaatst is.

Alvast bedankt,

Ilias

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Fijn stof/gasdeeltjes

Ik zou je graag helpen, en ik kan wel wat fronten van mogelijke denkpunten aanleveren, maar ik moet eerlijk bekennen dat elektriciteit nooit mijn beste kant is, en is geweest.

Ten eerste: Hoe snel ontladen de deeltjes zich? Ze bewegen ook langs elkaar, waarbij ladingsverschillen kunnen optreden.

Ten tweede: Op welke schaal bouw je je apparatuur. Is het koelkastgroot, tosti-ijzer groot, of moet ik eerder denken aan een muis van een computer?

Je moet goed nadenken over de schaal waarop je hem doet, en vooral ook de veiligheid.

Ik hoop dat je iets aan het advies van een 16-jarige middelbare scholier hebt, en stuur me een personal mail als het gelukt is. Het klinkt heel interessant. ;D
Think like a proton, and stay positive.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fijn stof/gasdeeltjes

Een hoge spanning zal je deeltjes makkelijker vangen dan een lage spanning. In de praktijk zal de spanning beperkt zijn doordat er bij te hoge spanning doorslagen optreden. Dat is afhankelijk van de afstand tussen de onderdelen. Als je een klein apparaat wilt bouwen zul je daar al snel beperkingen door vinden.

Van schone lucht is de "doorslagspanning" ca 3kV per mm; voor uitlaatgassen denk ik dat dat veel lager is. Dat betekent dus dat de afstand tussen de spanningsdragende delen meerdere cm moeten zijn.

Het debiet zal heel erg afhankelijk zijn van de precieze maten van al je onderdelen. Een industrieel systeem is zo gemaakt dat het een groot debiet voor een relatief klein apparaat aankan. Als je zelf iets gaat bouwen zal dat al snel veel minder effectief zijn. Verder hangt dit van zoveel parameters af (laminair vs turbulente stroming, verblijftijd etc) dat dat onmogelijk hier kan worden beantwoord.

Laatste opmerking die ik er toch nog bij wil plaatsen is dat een 30kV voeding voor een apparaat als dit al snel krachtig genoeg is om bij een klein foutje een einde te maken aan je leven. Eigenlijk lijkt experimenteren hiermee onverantwoord. Als je het toch gaat doen: Wees gruwelijk voorzichtig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Fijn stof/gasdeeltjes

rwwh schreef: zo 02 feb 2014, 10:04
Een hoge spanning zal je deeltjes makkelijker vangen dan een lage spanning. In de praktijk zal de spanning beperkt zijn doordat er bij te hoge spanning doorslagen optreden. Dat is afhankelijk van de afstand tussen de onderdelen. Als je een klein apparaat wilt bouwen zul je daar al snel beperkingen door vinden.

Van schone lucht is de "doorslagspanning" ca 3kV per mm; voor uitlaatgassen denk ik dat dat veel lager is. Dat betekent dus dat de afstand tussen de spanningsdragende delen meerdere cm moeten zijn.

Het debiet zal heel erg afhankelijk zijn van de precieze maten van al je onderdelen. Een industrieel systeem is zo gemaakt dat het een groot debiet voor een relatief klein apparaat aankan. Als je zelf iets gaat bouwen zal dat al snel veel minder effectief zijn. Verder hangt dit van zoveel parameters af (laminair vs turbulente stroming, verblijftijd etc) dat dat onmogelijk hier kan worden beantwoord.

Laatste opmerking die ik er toch nog bij wil plaatsen is dat een 30kV voeding voor een apparaat als dit al snel krachtig genoeg is om bij een klein foutje een einde te maken aan je leven. Eigenlijk lijkt experimenteren hiermee onverantwoord. Als je het toch gaat doen: Wees gruwelijk voorzichtig.
Bedankt voor je uitleg, ik ga het samen met een paar makkers doen en ik ga nog veel vragen aan m'n leerkracht elektriciteit en chemie over deze zaken. Ik zal zeker oppassen met deze hoge spanningen en de nodige maatregelen.

Alvast bedankt dus!

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Fijn stof/gasdeeltjes

Het Knorrepotje schreef: di 28 jan 2014, 00:22
Ik zou je graag helpen, en ik kan wel wat fronten van mogelijke denkpunten aanleveren, maar ik moet eerlijk bekennen dat elektriciteit nooit mijn beste kant is, en is geweest.

Ten eerste: Hoe snel ontladen de deeltjes zich? Ze bewegen ook langs elkaar, waarbij ladingsverschillen kunnen optreden.

Ten tweede: Op welke schaal bouw je je apparatuur. Is het koelkastgroot, tosti-ijzer groot, of moet ik eerder denken aan een muis van een computer?

Je moet goed nadenken over de schaal waarop je hem doet, en vooral ook de veiligheid.

Ik hoop dat je iets aan het advies van een 16-jarige middelbare scholier hebt, en stuur me een personal mail als het gelukt is. Het klinkt heel interessant. ;D
Hallo, ik wil m'n precipitator graag op een grootte maken van ongeveer een 2 bierbakken op elkaar (excuses voor et stomme voorbeeld :P ). Het hoeft dus niet per se groot te zijn, ik wil gewoon de basisprincipes kunnen tonen aan de jury.

De rook ga ik dan ook gewoon naar boven laten gaan, dus dat ik boven de 'rookbron' de machine ga bouwen.

Bedankt alvast voor je hulp!

Groet

Berichten: 391

Re: Fijn stof/gasdeeltjes

Elektrostatische stofreinigers is een algemeen toegepast principe.

Details over de constructie, deeltjesgedrag en spanningen in zo'n apparaat is vast wel genoeg te vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Fijn stof/gasdeeltjes

gravimetrus schreef: vr 07 feb 2014, 15:19
Elektrostatische stofreinigers is een algemeen toegepast principe.

Details over de constructie, deeltjesgedrag en spanningen in zo'n apparaat is vast wel genoeg te vinden
gravimetrus schreef: vr 07 feb 2014, 15:19
Elektrostatische stofreinigers is een algemeen toegepast principe.

Details over de constructie, deeltjesgedrag en spanningen in zo'n apparaat is vast wel genoeg te vinden


Ik heb al super veel gevonden en verwerkt in m'n eindwerk, maar om er zelf 1 te bouwen op schaal is wel moeilijk om te zoeken maar bon!

Reageer