[scheikunde] Berekening concentratie meststoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Berekening concentratie meststoffen

Beste,

Kan iemand mij helpen het volgende op te lossen. Is dit überhaupt op te lossen?

Voor een meststoffen oplossing heb ik een oplossing in water nodig die bestaat uit:

9.9% N (9.4% nitrate-N + 0.5% Ammonia-N)

6.9% K2O

13.4% CaO

Om deze oplossing te maken kan men kiezen uit de volgende grondstoffen bestaande uit:

*Stof A: 9.0% NO3-N en 9.0% NH4-N

*Stof B: 8.7% NO3-N en 17.5% CaO

*Stof C: 9.8% NO3-N en 4.7% K2O

*Stof D: 33.0% K2O

*HNO3 38%: 8.4% NO3-N

*KOH 50%: 41.6% K2O

*water

Hoeveel van welke stof heb je nodig om tot een oplossing te komen met bovenstaande concentratie?

ik krijg het maar niet uit mijn brein

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Berekening concentratie meststoffen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het forum voor huiswerk en practica en is daarom verplaatst.

Algemene tip: chemische formules met sub- en superscript kan je eenvoudig schrijven met de X2 en X2 knoppen in de editor.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekening concentratie meststoffen

Je eindoplossing moet 4 stoffen bevatten

Neem even een ruim blad, verdeel in 6 kolommen.

kolommen 1-4 schrijf je de namen van de 4 nodige stoffen boven (NO3-N. NH4-N, K2O, CaO). Kolom 5 is voor de grondstoffen, kolom 6 voor de hoeveelheid van die grondstof.

Lees je percentages voor de eenvoud als kilogrammen (element) per 100 kg (meststof).
  1. Schrijf in de kolommen 1-4 hoeveel kg van elk je nodig hebt.
  2. Begin dan eens met te zien of er een stof is waarvoor je uit je grondstoffen geen of weinig keus hebt.
  3. Dat is hier CaO, dat vind je alleen in stof B.
  4. Bereken hoeveel van stof B nodig hebt om aan je CaO behoefte te voldoen, noteer in kolom 6.
  5. Noteer in de kolom CaO hoeveel kg CaO dat oplevert (moet dus 13,4 kg zijn)
  6. Kijk dan of je met die stof B onvermijdelijk ook nog andere stoffen meeneemt, zo ja noteer de hoeveelheid dáárvan in de betreffende kolom 1-4.
  7. Noteer in de regel daaronder hoeveel kg van elke stof je nog zoekt (voor CaO is dat dus intussen 0 kg).
Werk zo stap voor puzzelende stap verder, wacht wel zo lang mogelijk met enkelvoudige meststoffen te gebruiken. In dit geval zou je bijvoorbeeld ook al je NO3-kolom naar nul kunnen rekenen door nu al salpeterzuur toe te voegen, maar dan kom je in de problemen omdat je ook nog een beetje NH4-N nodig hebt en dat alleen maar kunt toevoegen via stof A, die óók behoorlijk wat NO3-N bevat.
NO3NH4K2OCaO
9,40,56,913,4STOFGEBRUIK
0,087*76,57 =6,66 13,4B13,4/17,5 * 100 = 76,57
9,4-6,66 = 2,740,56,90 nog te zoeken
....etc....
Het enige waar ik je niet een eenduidig antwoord op durf te geven is of er stoffen zijn die niet met elkaar gemengd mogen worden. Ik kan me voorstellen dat in een oplossing (naar ik vermoed geconcentreerd) die je gaat klaarmaken ammoniakhoudende vloeistoffen niet straffeloos gemengd kunnen worden met kaliloog. Daar moet iemand anders maar eens zijn/haar licht over laten schijnen?

EDIT>>>>>>>>

en dan is er ook nog de prijs van je grondstoffen om te overwegen, maar dat zal voor deze oefening mogelijk geen rol spelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer