[scheikunde] Smeltpunt berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Smeltpunt berekenen

Hoi,

Kan iemand me hierbij helpen?

Bij een druk van 2 tam is het smeltpunt van water..

Dit zijn alle gegevens die gegeven zijn. Ik heb geen idee hoe je dit moet berekenen... Een door gebrek aan gegevens en 2 dat ik zelfs niet weet welke formule je hiervoor kan gebruiken, ik vind er geen in de cursus...

Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Smeltpunt berekenen

Moet je effectief een numeriek resultaat geven, of misschien beredeneren of dit bijv. hoger of lager ligt dan bij 1 atm? Nu, ingeval van numerieke resultaten ga je de Clapeyron-vergelijking nodig hebben.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 39

Re: Smeltpunt berekenen

Je moet zeggen of het hoger, lager of gelijk aan 273,15K is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Smeltpunt berekenen

Weet je wat dampdruk is? (Zo nee, opzoeken). Wat gebeurt er als ik de omgevingsdruk ga verhogen?

Berichten: 39

Re: Smeltpunt berekenen

Dampdruk = partieeldruk van een gas in evenwicht met zijn vloeistof bij een constante temperatuur

Van omgevingsdruk vind ik niets terug in mijn cursus :s Of is dat gewoon een ander woord voor die partieeldruk van het gas?

Ik heb nu wel in mijn cursus gevonden dat wanneer de atmosferische druk lager is dan 1 tam, dan zullen P als kookpunt lager liggen.. Maar om eerlijk te zijn ik snap nog altijd niet "waarom".

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Smeltpunt berekenen

Oh wacht, smeltpunt. Dat heeft niets met dampdruk te maken. Je hebt wel nog steeds de Clapeyron-vergelijking nodig, niet om te berekenen maar wel om te zien wat verhogingen/verlagingen van de variabelen als effect hebben.

http://nl.wikipedia....ronvergelijking

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Smeltpunt berekenen

Ik kan mij, gezien je andere vragen, niet voorstellen dat jij dat niveau moet hebben voor het beantwoorden van jouw vraag. Staat er in je boek niet iets over het normale verband tussen drukverhoging en smeltpuntsverhoging? Want dan zal daar ook vast de uitzondering van water staan/af te leiden zijn.



EDIT: O jee, ik zie in je andere vraag dat je de vergelijking wel behoort te kunnen gebruiken.

Laat dus graag even horen wat je wel over dit onderwerp weet/geacht wordt te weten.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer