Springen naar inhoud

Polair/apolair - hoger/lager kookpunt

• Log in om te kunnen reageren

Natilla

Natilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 13:35

Hoi,

Ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar ik snap het nog altijd niet..

Ben helemaal in de war met verschillende manieren dus kan iemand me misschien wat duidelijkheid scheppen over hoe je nu weet wanneer een stof polair en apolair is? En hoe weet je wat het kookpunt - smeltpunt zal zijn (enfin: hoger of lager?)

Ik weet dat polair en apolair, dat het te maken heeft met of er al dan niet een dipool aanwezig is. Maar HOE zie je dat dan, of er een dipool aanwezig is? Dat snap ik niet. Ik kom altijd iets anders uit.
Vb O2: is hier een dipool aanwezig of niet? Ik zou zeggen van niet, want gelijke stof, trekken even hard aan mekaar en EN is hetzelfde.
Maar NH3 dan vb, dat heeft een verschillende EN, dus is er dan wel een dipool?

Voor kook-smeltpunt snap ik het helemaal niet.

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2014 - 13:40

Die dipool schijn je anders goed te snappen. :) Hoe zit dat met CO2 dat er zo uitziet? O=C=O.

Natilla

Natilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 14:54

Ja dat van O2 snap ik, maar ik snap niet hoe het zit eens je 2 niet gelijke atomen hebt, en vooral wanneer je er meer dan 2 hebt.
Vb een specifiek voorbeeld van CO2, ik zie niet helemaal of mijn redenering wel klopt Ja O heeft grotere EN, en trekt elektronen dus meer naar zich toe. Dus C wordt partieel positief 1+ en O wordt partieel negatief 2-. Maar moet je dan denken dat die mekaar opheffen want 2- en 2 maal 1+ geeft een uiteindelijk 0 dus is het dipool 0?
Maar voor vb BH3? Ik zou zeggen dat deze wel een dipoolmoment heeft, maar correctiesleutel zegt van niet? Apolair dus?

Veranderd door Natilla, 29 januari 2014 - 14:54

Complexe Fred

Complexe Fred

• >100 berichten
  • 145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 15:44

Dat van de EN heb je helemaal juist: hoe hoger de EN van een element hoe sterker het element de elektronen naar zich toe zal trekken. We bekomen dus de partiele ladingen, zoals je zegt heffen deze elkaar op, maar dan moet je naar de hele molecule kijken. De molecule heeft lading 0. Maar wat als je naar een bepaald deel van de molecule kijkt?

Voor BH3, wat zijn de EN voor beide stoffen?
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2014 - 15:51

Dipolen kun je zien als pijltjes die naar het elektronegatiefste element wijzen. Wat betekent het voor het dipoolmoment van CO2 als de pijltjes even groot zijn (dat zag je al goed), maar tegengesteld staan.

Of voor BH3 wat een plat molecuul is en waarvan je de H's als punten van een gelijkzijdige driehoek tekenen kan, en B in het midden?

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1065 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 15:53

Nu zal ik dan ook even een duit in het zakje doen, want de reden van de keuze van CO2 als voorbeeld is juist dat het een apolaire stof is met polaire bindingen. en die heffen elkaar NIET op omdat ze samen neutraal zijn, want dan zou er nooit meer een polair molecuul bestaan...Zo heeft water ook twee polaire bindingen, maar is het WEL een polaire stof.

Ze heffen elkaar op vanwege de ruimtelijke bouw van het molecuul.

En dus moet je ook iets van molecuulbouw kennen. Wat weet je over de vormen van de moleculen? En heb je bijvoorbeeld VSEPR al gehad? Of Lewisstructuren?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Het Knorrepotje

Het Knorrepotje

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 21:34

De vorm van het molecuul bepaald voor een groot deel of zich een dipool zal vormen.

Zoals jij al zegt, trekken sommige stoffen harder aan de elektronen dan anderen. Als deze stoffen aan 1 kant van het atoom liggen, terwijl de andere meer aan de andere kant liggen, ontstaat een dipool.

NH3 is daar het perfecte voorbeeld van. NH3 heeft een piramide achtige structuur, met N in de top, en de 3 H'tjes aan de onderkant. De N krijgt een andere lading, en ligt aan 'top' van het molecuul, terwijl de lading van de H'tjes dus juist aan de onderkant ligt. Op deze manier onstaat dus een dipool :)

Met plaatjes wordt het duidelijker, dus zoek eens wat plaatjes van de moleculen op, die je niet begrijpt, en kijk dan wat de verschillen zijn tussen de 2 moleculen. Bijvoorbeeld het verschil tussen BH3 en NH3. Dat helpt vast.
Think like a proton, and stay positive.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2014 - 08:55

Opmerking moderator :

En laten we nu maar even op Natilla wachten voor een reactie :).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures