Springen naar inhoud

Amplitude vs afstand

• Log in om te kunnen reageren

Westdent

Westdent

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2014 - 12:14

Hallo beste mensen,

Ik heb een vraag over de intensiteit, amplitude en afstand.
Ik heb een meting gedaan en ik heb bij verschillende afstanden de amplitude afgelezen.
bron: luidspreker,
ontvanger: microfoon.

Afstand Amplitude

75 760
77 520
79 408
81 396
79 408
81 396

Wat ik al van weet is dat
In het algemeen neemt de intensiteit of het vermogen per oppervlakte-eenheid in de richting van de golfvoortplanting van een bolgolf) omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot de bron af.

Dus als de afstand 2x zo groot wordt, wordt de intensiteit 4x klein.

Maar hoe zie ik dat in mijn metingen terug en hoe kan ik het in een grafiek
Uitzetten en en mijn conclusie trekken.??? Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2014 - 15:40

Je ziet dat de amplitude afneemt naarmate de afstand groter wordt. De amplitude neemt echter steeds met een kleiner stukje af, zoals je kunt zien in de resultaten. Dat verschijnsel noem je demping.

Je kunt gemakkelijk een grafiek maken in (bijvoorbeeld) Microsoft Excel. Weet je hoe dat werkt?

Wanneer je dat allemaal hebt gedaan en het geheel eventueel wat hebt toegelicht aan de hand van de theorie die je voor dit practicum nodig hebt, dan kun je daar een conclusie uit trekken.
"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures