[scheikunde] Stoffenvergelijking bekomen uit de reactie van een zwak zuur & een zwakke base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Stoffenvergelijking bekomen uit de reactie van een zwak zuur & een zwakke base

Hallo,

Ik heb de reactie tussen een zwak zuur & een zwakke base opgelost, maar ik weet niet wat nu de stoffenreactievergelijking is hiervan. Ik heb 2 mogelijkheden aangeduid. Kan iemand me aub zeggen wat de stoffenreactievergelijking is van deze reactie?

Hartelijk Bedankt!

Afbeelding


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Stoffenvergelijking bekomen uit de reactie van een zwak zuur & een zwakke base

Naar mijn idee is het als volgt:

De reactievergelijking:

NH4+ + CO32-
\( \rightleftarrows \)
NH3 + HCO3-

De stoffenvergelijking:

NH4Cl + K2CO3
\( \rightleftarrows \)
NH3 + KHCO3 + KCl

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Stoffenvergelijking bekomen uit de reactie van een zwak zuur & een zwakke base

Bedankt! Mag ik nog iets vragen: Als ik de oude methode (toen ik over ionenreacties leerde) gebruik dan bekom ik dit:

Afbeelding

Wat moet ik nu eigenlijk doen als er op een examen gevraagd wordt wat men bekomt als men NH4Cl en K2CO3 samenvoegt, want dit zijn 2 verschillende dingen?

In het derde jaar vroegen ze bij de eerste bespreking van de ionenreacties de stoffenreactievergelijkingen in de oefeningen. Bijvoorbeeld:

" Geef de stoffenreactievergelijking van X + Y ". Wat moet ik doen als dit wordt gevraagd, ga ik terug naar de 3des en doe ik het simpel:

Afbeelding

Of gebruik ik de theorie van de 6des en maak ik het extra ingewikkeld:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Stoffenvergelijking bekomen uit de reactie van een zwak zuur & een zwakke base

Met de kennis die je nu hebt weet je dat er geen (of niet alleen) ammoniumcarbonaat ontstaat omdat zich immers het volgende evenwicht instelt:

NH4+ + CO32-
\( \rightleftarrows \)
NH3 + HCO3- met K>1.

Wat er precies zal ontstaan is verder niet met zekerheid te zeggen omdat de instelling van het evenwicht ook afhangt van de reactieomstandigheden en daar is verder niets over bekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Stoffenvergelijking bekomen uit de reactie van een zwak zuur & een zwakke base

Ik dacht al dat het zoiets zou moeten zijn, want vroeger werd er niks verteld over de protolyse met water. Bedankt voor het uitleggen!!

Reageer