[natuurkunde] proef walter lewin met blok tussen twee touwtjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

proef walter lewin met blok tussen twee touwtjes

Hallo.

Ik was gister naar een lecture van walter lewin aan het kijken en het ging over de wetten van Newton. In onderstaand filmpje begint hij op 42.47 een proef met een blok aan twee kabeltjes. Wanneer hij rustig aan het kabeltje trek breekt de bovenste kabel. In mijn opzicht is dit logisch omdat dan het bovenste touwtje het zwaarst belast wordt.

echter wanneer hij met een versnelling aan het onderste touw trekt, breekt het onderste kabeltje. Hoe kan dit? De versnelling die hij geeft aan het onderste touwtje zorgt ervoor dat het touwtje een grotere kracht moet opvangen toch? Maar werkt deze versnelling dan niet ook op het bovenste touwtje? Waardoor de belasting op het bovenste touwtje groter zou moeten zijn?


Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: proef walter lewin met blok tussen twee touwtjes

Wat je hier ziet is het effect van inertia. De kracht heeft een tijd t nodig om 'doorgegeven' te worden. Hetzelfde experiment kun je uitvoeren met een vel krantenpapier en een dun latje. Leg het latje zó op een tafel dat de helft over de rand steekt. Spreid een vel krantenpapier erover en veeg het aan over de tafel. Druk zachtjes op het latje en je tilt de krant op. Geef het latje een lel en je sloopt het latje.

Nog een leuke, die perfect in lijn met het experiment is en waarbij je denk ik wel een goede voorstelling van maken kan: een goederentrein. Als deze rustig optrekt, zie je dat elke koppeling een stukje uittrekt alvorens hij de aangekoppelde wagon begint mee te trekken, totdat ook uiteindelijk de laatste wagon meegetrokken wordt. Voor elke wagon die je zo wil meetrekken is een cumulatieve trekkracht nodig om dingen zoals rolwrijving te overwinnen. Zou je echter die totaal benodigde trekkracht meteen op de eerste koppeling zetten, vliegen je de onderdelen om de oren ;)

Reageer