Brommende lamp

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Brommende lamp

Ongeveer 3-4 jaar geleden heb ik deze lamp gekocht: http://www.woonexpress.nl/0005451125--0 ... ilver.html

Een (dubbele) halogeenlamp met dimfunctie. Nooit problemen mee gehad, maar vorige week kwam ik 's ochtends vroeg beneden (lamp was nog uit) en ik hoorde de lamp -aan de andere kant van de kamer- flink brommen. Dat is niet eerder geweest; normaliter zit ik nog geen meter van de lamp af en hoor ik niets.

De stekker uit het stopcontact gehaald en toen was het over. Later nog eens gekeken, maar zo 1-2-3 niets bijzonders gezien. Het halogeenlampje bovenin is nog goed zo te zien.

Ik bedacht me gisteren dat het misschien zou kunnen helpen om de lamp in een geaard stopcontact te pluggen. Getest in de keuken en inderdaad: de lamp bromde niet. Nog een paar andere stopcontacten geprobeerd en het patroon is duidelijk: geaard stopcontact -> stilte; ongeaard stopcontact -> gebrom.

Nu vraag ik me af:
  1. Hoe kan zulks redelijk plotseling optreden?
  2. Hoe kan randaarde hier iets mee van doen hebben?
  3. Hoe kan ik er eventueel zelf iets aan repareren?
Vind het een beetje zonde om een dergelijke lamp maar meteen weg te gooien na een paar jaar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brommende lamp

Hoe het komt dat hij bromt, geen idee. Ik heb zelf soortgelijke lampen in huis gehad, maar nog nooit brom gehoord.

Wat ik wel weet: als er een stekker met aardcontact aan zit, dan moet hij in een geaard stopcontact.

Al eens geprobeerd om de stekker andersom in te steken?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Brommende lamp

klazon schreef: vr 31 jan 2014, 11:05
Wat ik wel weet: als er een stekker met aardcontact aan zit, dan moet hij in een geaard stopcontact.
Waarom moet dat? Zeker ook gezien het een lamp is voor de huiskamer (geen keukenlamp oid) en in de meeste huizen van voor de jaren '90 de stopcontacten niet overal geaard zijn.

Is dat nodig voor de werking? Aarde is toch voornamelijk een beveiliging, geen functie die standaard in werking moet zijn?
klazon schreef: vr 31 jan 2014, 11:05
Al eens geprobeerd om de stekker andersom in te steken?
Nope. Zal ik eens proberen. Waarom zou dat verschil maken? Zou de stekker dan niet goed (meer) zijn?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brommende lamp

Ger schreef: vr 31 jan 2014, 11:20
Aarde is toch voornamelijk een beveiliging, geen functie die standaard in werking moet zijn?
Sterker nog, aarde is uitsluitend een beveiliging. Mag op de werking geen invloed hebben. Dat het bij jou wel verschil maakt is een aanwijzing dat er inwendig iets mis is in de lamp. Misschien een losse draad, of een draad die bijna tegen het gestel ligt.



Het klopt dat in oudere huizen de meeste stopcontacten niet geaard zijn. Dat werd niet nodig geacht omdat daar meestal een isolerende vloerbedekking ligt. Maar de geaarde CV radiatoren vormen een potentieel gevaar als je daar vlak naast een lamp hebt waarvan het gestel door een fout aan de spanning ligt. Daarom moeten in nieuwbouw nu alle stopcontacten geaard zijn.
Nope. Zal ik eens proberen. Waarom zou dat verschil maken?
Omdat je dan fase en nul van plaats verwisselt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Brommende lamp

De stekker aan die lamp, heeft die ook werkelijk aardecontacten? (dat lijkt mij namelijk vrij onwaarschijnlijk):


stekker.jpg
stekker.jpg (6.74 KiB) 3942 keer bekeken


Zo nee dan kan aarding niet het probleem zijn (en dat is vrij logisch). Het is geen toeval dat het ding niet bromde op de andere plekken, dus je kan het reproduceren? Meestal wordt zo'n brom veroorzaakt door trillende delen in een transformator, maar het kan ook een probleem in de dimmer zijn.

Berichten: 12.262

Re: Brommende lamp

Klopt, het kan de dimmer zijn. Zeker als dat een type is met fase-aansnijding dan wil er wel eens een brommen of ratelend geluid uit komen.

Dit komt meestal uit een ontstoorspoel, en kan 'spontaan' optreden doordat er een lijmlaagje bros wordt en breekt of iets dergelijks. Het kernje van die spoel ligt dan ahw een beetje los van de windingen en kan hoorbaar gaan trillen. Afgezien van dat het irritant is, is dit normaalgesproken niet gevaarlijk.

Mocht dit het probleem zijn kun je het fixen met een paar druppeltjes superlijm :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brommende lamp

Het is helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat een vloerlamp een stekker met aardcontact heeft. Net nog in een winkel geweest waar die dingen stonden, en de meesten zijn geaard.

Als het aan een ratelend spoeltje ligt, dan is het toch vreemd dat het ophoudt als je de stekker in een geaard stopcontact steekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Brommende lamp

Het is zeker wel een aardestekker inderdaad. Ondersteboven inpluggen had geen effect.

Zojuist de lamp eens opengeschroefd. Althans: het ding heeft 2 punten waar ik kan schroeven; een zekering kan ik eruit schroeven en de voet kan eraf. De zekering was niet meer dan een metalen staafje (op het oog dan) en heb ik weer terug erin gedraaid. Toen de voet van de lamp eraf gehaald in de verwachting dat ik bij wat kabels en de transformator zou kunnen komen. Helaas bleek dat niet het geval. De kabel gaat een paar centimeter boven de voet de lamp in en tussen de voet en de kabel zit nog een metalen plaatje met een aantal puntlassen vast. Het ging me wat ver om die open te slijpen (zeker met een slapend zoontje een verdieping hoger).

E.e.a. maar weer terug in elkaar geschroefd en toch nog maar eens in het stopcontact gestoken. En verdomd: stilte. :)

Blijkbaar heeft het gerommel aan de lamp toch weer e.e.a. "rechtgetrokken" oid waardoor het niet meer (hoorbaar) ratelt.

PS: de link in mijn eerste bericht is niet correct. Die gaat naar een Philips lamp, ik heb een -zeer gelijkende- lamp van het merk Massive: http://www.massive.nl/The-Netherlands-b ... 06-10.html
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brommende lamp

Ger schreef: vr 31 jan 2014, 20:50
.....in de verwachting dat ik bij wat kabels en de transformator zou kunnen komen.
Er zit helemaal geen transformator in. Volgens de link van Massive horen er lampen voor 230V in.

Berichten: 12.262

Re: Brommende lamp

klazon schreef: vr 31 jan 2014, 20:02
Het is helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat een vloerlamp een stekker met aardcontact heeft. Net nog in een winkel geweest waar die dingen stonden, en de meesten zijn geaard.

Als het aan een ratelend spoeltje ligt, dan is het toch vreemd dat het ophoudt als je de stekker in een geaard stopcontact steekt.
Ik heb een aantal staande lampen in huis, en die hebben allemaal een ongeaarde eurostekker, ook al hebben ze een metalen constructie die wel te aarde zou zijn. Neemt niet weg dat er uiteraard exemplaren zullen zijn met aarding, maar universeel lijkt me dat niet.

Zo'n ratelend spoeltje heeft natuurlijk niets met aarding de maken. Zaak is waarschijnlijk dat je de lamp verplaatst om bij een geaard stopcontact te komen (in de keuken oid) en daarbij het ding gewoon een 'tik' geeft. Of zo'n kerntje dan in een positie terecht komt waarbij het niet meer hoorbaar ratelt is een kwestie van kans.

Mogelijk heeft het proberen te openen van de lamp ook zoiets veroorzaakt. Mocht het spontaan weer gaan brommen, geef er gerust een tikje op om te kijken of dat iets uitmaakt. Er is een gerede kans dat de electronica van de dimmer rondom de potmeter ligt waarmee je de lamp dimt, en dan is niet altijd even toegankelijk. Om het definitief te verhelpen moet je daar echter wel bij, dus maar hopen dat het nu probleemloos blijft!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Brommende lamp

Benm schreef: za 01 feb 2014, 02:29
Mogelijk heeft het proberen te openen van de lamp ook zoiets veroorzaakt. Mocht het spontaan weer gaan brommen, geef er gerust een tikje op om te kijken of dat iets uitmaakt. Er is een gerede kans dat de electronica van de dimmer rondom de potmeter ligt waarmee je de lamp dimt, en dan is niet altijd even toegankelijk. Om het definitief te verhelpen moet je daar echter wel bij, dus maar hopen dat het nu probleemloos blijft!
Dat lijkt me ook inderdaad. De lamp staat in een hoek achter een tafeltje, dus als het goed is zou-ie niet zoveel te verduren moeten hebben :)

Bedankt voor het meedenken allemaal!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brommende lamp

Benm schreef: za 01 feb 2014, 02:29
Ik heb een aantal staande lampen in huis, en die hebben allemaal een ongeaarde eurostekker, ook al hebben ze een metalen constructie die wel te aarde zou zijn. Neemt niet weg dat er uiteraard exemplaren zullen zijn met aarding, maar universeel lijkt me dat niet.
Zal van de constructie afhangen. Als de fabrikant maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat inwendige bedrading in aanraking komt met de metalen constructie, dan is aarding niet nodig.

Maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd mogelijk is. Wilde theorie: bij lampen met buisvormige halogeenlampen is het lastiger om een blijvend goede isolatie te verkrijgen, dus die lampen worden dan geaard. Ik zou zeggen: kom maar op met de uitzonderingen.

Berichten: 12.262

Re: Brommende lamp

Dat zou inderdaad wel kunnen hoor, wellicht dat die buisvormige lampen met hun aansluitingen dicht op een metalen relfector zitten die dan weer aan de behuizing zit. Anderzijds heeft die aarding toch niet zoveel nut gezien de grote hoeveelheid huiskamers met ongeaarde stopcontacten.

Ik vermoed dat ze allemaal dubbelgeisoleerd zijn, maar dan mag er nog steeds een geaarde stekker aan zitten natuurlijk.

Wat me overigens altijd verbaasd heeft is het ontwerp van wat oudere stekkers en wandcontactdozen: Je hebt van die grote, ronde, ongeaarde stekkers die niet in een geaard contact passen, terwijl de geaarde stekkers juist wel in een ongeaard contact passen. Veiligheidstechnisch lijkt me dat waanzin.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brommende lamp

Benm schreef: za 01 feb 2014, 15:07
Ik vermoed dat ze allemaal dubbelgeisoleerd zijn, maar dan mag er nog steeds een geaarde stekker aan zitten natuurlijk.
Dat mag nou juist niet. Dubbel geisoleerd mag geen geaarde stekker hebben. Als aan een apparaat een geaarde stekker zit, dan moet die daadwerkelijk nut hebben. Anders gezegd: de stekker mag geen valse verwachtingen wekken.

Berichten: 12.262

Re: Brommende lamp

Nouja, iets correcter verwoord: ze zijn zodanig opgebouwd dat ze voldoen aan de eisen voor dubbelgeisoleerd, indien aangesloten middels een snoer zonder aarding. Als er wel een randaarde aan de stekker zit mag je inderdaad wel verwachten dat die verbonden is met aanrakbare metalen delen van de lamp (voet, verticale buis etc).

Anderzijds zie je daar ook wel weer rare uitzonderingen op - je hebt bijv laptop adapters met een geaarde schuko stekker eraan, die soms wel, maar soms ook niet, is verbonden met de negatieve pool van de uitgang.
Victory through technology

Reageer