EOX en Aerobe biologische zuivering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

EOX en Aerobe biologische zuivering

Beste Forum leden.

Ik zit met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

En die luid.

Is met name gechloreerde eox schadelijk voor je bioloog?

Zoja wat zijn de grenswaardes hier in?

En hoe kan je EOX afbreken.

Al vast bedankt voor uw antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: EOX en Aerobe biologische zuivering

Ik weet niet eens wat EOX is?

Als iets schadelijk is voor een bioloog, dan is het ook schadelijk voor een chemicus....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: EOX en Aerobe biologische zuivering

rwwh schreef: zo 02 feb 2014, 09:54
Ik weet niet eens wat EOX is?
Voor zover ik via Wikipedia na kan gaan is het een gechloreerde koolwaterstof, maar er staat verder geen structuurformule of systematische naam bij.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 772

Re: EOX en Aerobe biologische zuivering

mathfreak schreef: zo 02 feb 2014, 12:56
Voor zover ik via Wikipedia na kan gaan is het een gechloreerde koolwaterstof, maar er staat verder geen structuurformule of systematische naam bij.
EOX slaat niet op een specifieke gechloreerde koolwaterstof, maar een ganse groep organische verbindingen. Met EOX bedoelt men de extraheerbare, niet-vluchtige organische koolwaterstoffen.Zeer vaak zal een afvalwater hoge EOX waarden aannemen in de aanwezigheid van hoge gehalten aan actief chloor (chlooramines, maar ook vrij chloor, chloordioxide e.d).

Het zal dus vrij vanzelfsprekend zijn dat dergelijke zaken in het te zuiveren afvalwater toxisch zal zijn voor de micro-organismen. Reeds in zeer kleine concentraties (0,3 - 0,4 ppm) is Cl2 alreeds schadelijk. Het is dan ook het best om deze stoffen voor het binnentreden in biologische zuivering te verwijderen. Hoe dit in een afvalwaterzuivering in de praktijk verloopt weet ik niet, maar chemische kunnen dergelijke componenten worden onschadelijk gemaakt door het toevoegen van een reductor (vaak : Na2S2O3)

Reageer